BMW X5 FCEV uitproberen op IAA

BMW iX5 Hydrogen kan worden ervaren op de Blue Lane bij de IAA Mobility

De huidige automobilist is verwend met flitsende acceleraties en dan kan een aandrijflijn op waterstof daar niet bij achter blijven moeten ze in München gedacht hebben. BMW werkt al jaren aan een X5 op waterstof en er lijkt steeds meer zicht op werkelijke productie te komen. Bezoekers van de IAA Mobility in München (6 tot en met 12 september 2021) kunnen deze stoere SUV uitproberen over de 'Blue Lane' die het belangrijkste beursterrein verbindt met andere tentoonstellinglocaties in het stadscentrum.

Een kleine serie van de BMW iX5 Hydrogen wordt gebruikt voor demonstratie en testdoeleinden vanaf eind volgend jaar. BMW benadrukt de prestaties van dit model: “Met zijn high-performance brandstofcel en geoptimaliseerde power-accu is het aandrijfsysteem van de BMW iX5 Hydrogen uniek in de wereld”, zegt Juergen Guldner, hoofd van BMW Group Hydrogen Fuel Cell Technology and Vehicle Projects. “Hiermee slaan we nieuwe wegen in voor duurzaam rijplezier.”

Onder de juiste omstandigheden heeft de waterstofbrandstofceltechnologie de potentie om een nieuwe pijler te worden in de aandrijflijnportfolio van BMW. Het merk BMW i, dat volledig is gericht op lokaal emissievrije mobiliteit, zou naast de batterijelektrische modellen (zoals de i3, iX3 en i4) ook voertuigen met een waterstofbrandstofcelaandrijving kunnen aanbieden. BMW verbindt daar de voorwaarde aan dat er gebruik gemaakt wordt van groene waterstof die voldoende goed beschikbaar is. BMW denkt hiermee te kunnen voldoen aan de behoeften van klanten die vaak geen eigen toegang hebben tot elektrische oplaadinfrastuctuur, lange afstanden rijden of een hoge mate van flexibiliteit wensen.

Specificaties

De BMW iX5 Hydrogen krijgt een vermogen van 275 kW/374 pk. Dat vermogen wordt geleverd met een brandstofcel (output 125 kW/170 pk). De rest van het vermogen is afkomstig van een batterij. Deze constructie maakt het mogelijk om langdurig op hoge snelheid te rijden, terwijl de batterijen helpen om het piekvermogen te leveren dat vereist is voor de verlangde duw in de rug.

De waterstof wordt opgeslagen in twee 700-bar tanks van carbon-fiber reinforced plastic (CFRP) en bevatten samen zes kilogram waterstof. Doordat tanken tussen de drie en vijf minuten kost, is de een iX5 Hydrogen uitstekend inzetbaar voor lange afstanden, met slechts enkele korte stops, aldus Guldner.

Zo herken je de iX5 Hydrogen

De X5 ziet er in principe net zo uit als een gewone X5. De kenner kan de iX5 Hydrogen herkennen aan de inzetstukken in de 22 inch wielen, de binnenrand van de BMW nieren en de bevestiging in het buitenste deel van de achterbumper die allemaal in BMW i Blue zijn uitgevoerd. Daarnaast hebben de mesh-inzetstukken die de koelluchtopeningen aan de voorkant afdekken, net als het achterschort en het diffusorelement hun eigen unieke ontwerp. De sierroosters van de grille, de onderste en de twee buitenste luchtinlaten plus de carrosserie-elementen voor de onderste bekleding aan de achterkant zijn allemaal afkomstig van de Additive Manufacturing Campus van de BMW Group. Daar gebruiken ze 3D-Printing om prototype- en standaardonderdelen te produceren. Additive Manufacturing maakt een snelle en zeer flexibele productie van componenten mogelijk, waarvan sommige vormen met conventionele productiemethoden niet mogelijk zijn.

Labels

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.