Clean Logistics heeft op 8 augustus 2022 een raamovereenkomst getekend met de GP Joule Group voor de levering van 5.000 waterstofelektrische vrachtwagens. Deze zullen in de periode van 2023 tot 2027 worden geleverd. Met deze order is meer dan 1 miljard euro gemoeid.
De levering van de eerste voertuigen van een voorloopserie wordt vanaf het einde van het derde kwartaal van 2023 verwacht. De exacte timing hangt af van de goedkeuring van de verwachte subsidies. Op basis daarvan worden jaarlijkse leveringsvolumes afgesproken. Details van leveringsvoorwaarden en onderhoudscontracten moeten nog worden overeengekomen.
Clean Logistics bouwt de nieuwe voertuigen. Deze worden uitgerust met een brandstofcel-, batterij- en waterstoftanksysteem. Ook wordt gebruik gemaakt van een speciaal ontwikkelde as met wielnaafmotoren en het speciale "HyBoss" besturingssysteem.
De bouw van zware vrachtwagens betekent een aanzienlijke uitbreiding van de activiteiten van Clean Logistics. De bestaande activiteiten bestaan uit ombouw van bussen en vrachtwagens met een aandrijving op verbrandingsmotoren naar een waterstofaandrijflijn.
Met de overname van het Nederlandse GINAF heeft Clean Logistics de mogelijkheden om de zelfstandige productie aanzienlijk op te voeren. Clean Logistics is nu een groepsmaatschappij met de status van onafhankelijke producent met de daarbij behorende goedkeuringseisen voor haar eigen voertuigen in Europa.
De GP Joule Group telt zo'n 500 medewerkers die gericht zijn op het opwekken van elektriciteit uit wind, zon en biomassa. GP Joule Group zorgt voor de productie en inkoop van groene waterstof en bouwt en exploiteert waterstoftankstations. Ook stelt zij waterstofvoertuigen ter beschikking aan klanten uit de logistiek, handel en industrie.
"Dit contract voor de levering van 5.000 vrachtwagens is een belangrijke mijlpaal in het koolstofarm maken van zwaar vrachtverkeer. Het is het grootste contract in zijn soort ter wereld. Samen met onze partner GP JOULE zullen we ervoor te zorgen dat vrachtwagens op waterstof straks deel gaan uitmaken van het dagelijkse verkeer. De langverwachte verkeersomslag in het vrachtverkeer komt daarmee in een stroomversnelling en zal de komende jaren stap voor stap in de praktijk worden gebracht.”
Dirk Graszt, CEO van Clean Logistics
"In Clean Logistics hebben we de perfecte partner gevonden die ons zal ondersteunen in de volledige waardeketen van de productie en opslag van waterstof tot de ontwikkeling van een bijbehorende infrastructuur en het leveren van waterstof-elektrische voertuigen. hand. Dit wagenpark zal meer dan 325.000 ton CO2 per jaar kunnen besparen en de weg wijzen voor de groene logistiek van morgen. We kijken uit naar de samenwerking en kijken met vertrouwen uit naar een schone en emissievrije omgeving.”
Ove Petersen, CEO bij GP Joule