Eerste racetruck op waterstof

GAUSSIN H2 RACING TRUCK

De nieuwe H2 RACING TRUCK van GAUSSIN is de krachtigste 100% waterstof en elektrische racetruck ooit gebouwd. Hij zal deelnemen aan het World Rally-Raid Championship met de 2022 Dakar Rally in Saoedi-Arabië als eerste etappe. Met de H2 RACING TRUCK worden gegevens en informatie verzameld, welke gebruikt worden om vrachtwagens voor op de weg, die vanaf 2022 gelanceerd zullen worden, verder te ontwikkelen.

Op 12 januari presenteerde de Dakar-organisatie in NEOM, Saoedi-Arabië, haar “Dakar Future” energie transitieprogramma. Het doel van Dakar is om in 2030 volledig groen te zijn. “Door de eerste 100% waterstof en elektrische vrachtwagen in de Dakar te rijden, wil GAUSSIN de betrouwbaarheid en prestaties van zijn waterstofweggamma demonstreren in een moeilijk milieu. Nieuwe technologieën op basis van hernieuwbare energie zijn beschikbaar en volwassen en zouden de energietransitie moeten helpen versnellen”, stelt de CEO Christophe Gaussin.

“We zijn verheugd dat Gaussin, een pionier en visionair bedrijf op de transportmarkt, deelneemt aan het Dakar Future-initiatief met een 100% waterstoftruck. Door deel te nemen aan de Dakar, legt Gaussin de basis voor de energietransitie die we allemaal willen zien, en de Dakar is het ideale openluchtlaboratorium voor fabrikanten”, zegt Yann Le Moenner, CEO van Amaury Sport Organisation.

Techniek in de trucks

Het waterstofsysteem van GAUSSIN is ontwikkeld voor een ultralicht chassis dat is ontworpen rond de waterstof- en elektrische aandrijflijn. De algehele constructie en het ontwerp houden rekening met technische vereisten die verband houden met de waterstof- en elektrische aandrijflijn en de werking van brandstofcellen en de nieuwste technologieën op het gebied van materialen en Human Machine Interfaces.

De H2 RACING TRUCK is de krachtigste waterstoftruck ter wereld. Hij heef twee e-motoren van elk 300 kW, 380 kW brandstofcellen, 82 kWh batterijen en een opslag voor 80 kg waterstof. Verder zit er een krachtige koelsysteem en een lichtgewicht chassis dat speciaal is ontworpen voor de prestaties en integratie van het elektrische waterstofsysteem op. Er is een snelheidslimiet van 140 km/u aangebracht, in overeenstemming met de regelgeving. Tot slot heeft de truck een bereik van 250 km in race-omstandigheden, en een oplaadbeurt van slechts 20 minuten met een specifiek waterstofkoelstation.

Bron: https://www.gaussin.com/news/gaussin-presents-worlds-first-hydrogen-racing-truck-for-2022-dakar-rally-in-january

Over de auteur