Energyhub Antwerpen in mei open voor publiek

Ekinetix aan de pomp

Op 1 april is het waterstoftankstation van CMB.TECH in gebruik genomen. Op dit moment wordt er getest, vanaf mei is het open voor publiek.

Varen en rijden

Bij dit station kan zowel waterstof getankt (auto's, bussen, vrachtwagens en speciale voertuigen) als gebunkerd (passagiersschip Hydroville en in de toekomst sleepboten, dienstschepen en binnenvaartschepen) worden. Auto's kunnen niet alleen waterstof tanken maar ook op 350 kW ultrasnelladen.

Het volledige projectmanagement van initiële visie tot operationele installatie werd geleverd door het Nederlandse Ekinetix

Eerste test succesvol

Op 1 april doorlopen ingenieurs van Toyota Motor Europ namens Clean Energy Partnerships de noodzakelijke tests. Die waren positief zodat gebleken is dat de installatie technisch gereed is.

Ingenieursbureau Ekinetix is trots dat, ondanks de uitdagende omstandigheden, het project binnen tijd is opgeleverd. Projectmanager Paul Blankenvoorde, die het volledige project leidde: “Uitstekende samenwerking met leveranciers en contractors binnen België en uit verschillende buitenlanden. Het station is gerealiseerd binnen 7 maanden, uniek in de markt waar trajecten vaak jaren lopen.” Blankenvoorde: “Dit station heeft de unieke combinatie van tanken en bunkeren, en ook nog eens de optie om waterstof-tubetrailers te vullen. De geproduceerde waterstof kan zo elders worden gebruikt of worden verkocht.

De energiehub

Het station ligt achter het Havenhuis in Antwerpen. Dat is een strategische lokatie met een goede aansluiting op verkeer naar de stad en de snelwegen. Het station is geschikt voor verdere opschaling als het aantal (waterstof-) elektrische voertuigen toeneemt.

De energiehub beschikt over een PEM elektrolyser met een vermogen van 1,2 MW. De gebruikte elektriciteit is gecertificeerd groen en dus gegarandeerd zero-emissie. Een belangrijke toepassing is het afvullen van tubetrailers voor gebruik op andere lokaties. Daarmee kan worden ingespeeld op de elektriciteitsprijs en kan de elektrolyser zo vaak mogelijk benut worden, ook als er geen auto of boot getankt of gebunkerd moet worden.

De installatie is volledig operationeel. De komende weken worden nog routinematige tests uitgevoerd. In mei opent het station officieel voor het publiek. De pomp is van twee kanten te benaderen, waardoor er tegelijk een bus en een auto getankt kunnen worden.

Afrekenen is mogelijk met bankpassen en tankcards.

Bekijk de virtual tour

Labels

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.