Faurecia en Symbio showen waterstoftruck demonstrator op Auto Shanghai

Faurecia en Symbio tonen multistack

Op de Auto Shanghai beurs (19 tot en met 28 april) laat Faurecia, een van werelds grootste fabrikant van automotive componenten, haar laatste innovaties zien.

Eén daarvan is een cockpit die helemaal is ingericht op wat de Chinese consument wil. Dat is één grote orgie van slimme oppervlakken, innovatieve HMI (Human-Machine Interface), monitoring van inzittenden, wellness toepassingen, full cabin infotainment over de hele breedte van de cockpit. Verder het hele assortiment dat Faurecia in huis heeft op het gebied van kant-en-klare stoel-, interieur- en elektronische technologieën om de Chinese autofabrikanten te laten zien wat ze kunnen leveren. Daar maakt ook de unieke LUMI-innovatie onderdeel van uit, die verlichtingsfuncties in de stoelen integreert. Daarmee kunnen OEM's een onderscheidende interieurstijl.

Waterstofdemonstrator

Uniek is de waterstofdemonstrator die voor het eerst laat zien hoe Faurecia en Symbio, een joint venture met Michelin, de systeemarchitectuur en integratie van tanks en brandstofcellenstack kan optimaliseren. Faurecia heeft een waterstofopslagsysteem met 7 tanks (70 kg) ontwikkeld, dat is ontworpen om het zware transport een actieradius van meer dan 700 km te bieden.

Dit multistacksysteem kan naar keus vermogen van tussen de 150, 225 (3 * 75 kW) en 300 kW (2 * 150 kW) leveren. Volgens Faurecia en Symbio is dit het best mogelijke compromis tussen prestaties en duurzaamheid door de optimalisatie van de werking ervan: lage drukken en verliezen, gecontroleerde waterstofrecirculatie en bedrijfstemperaturen die compatibel zijn met de koelvereisten van vrachtwagens. Een ander voordeel ervan: compact, door een specifiek ontwerp van bipolaire platen en optimalisatie van vloeistofcircuits. Daarmee is dit systeem bijzonder aantrekkelijk voor het wegvervoer.

Faurecia wil een belangrijke rol spelen in de markt van waterstofopslagsystemen en distributiediensten op de Chinese markt die in 2030 minimaal een miljoen brandstofcelvoertuigen kent.

Labels

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.