Frankrijk: 1.000 stations en 300.000 voertuigen in 2030

Frankrijk heeft grote ambities op het gebied van (groene) waterstof. Er moet echter nog wel aan bekendheid bij het publiek worden gewerkt stelt Valérie Bouillon-Delporte, strategic hydrogen leader bij Michelin en voorzitter van de raad van bestuur van Hydrogen Europe, in een interview met H2 Today.

Het eerste beeld dat duidelijk gemaakt moet worden is dat waterstofauto's óók elektrische auto's zijn. "Het enige verschil is de manier waarop energie wordt opgeslagen," zegt ze. Energie en vermogen worden gescheiden, wat een grote flexibiliteit van de architectuur mogelijk maakt. Als we meer stroom willen, plaatsen we een grotere batterij of een grotere waterstoftank.

"We hebben beide technologieën nodig," - Valérie Bouillon-Delporte

Frankrijk heeft zich tot doel gesteld om in 2030 1.000 waterstofstations te hebben en een vloot van 300.000 voertuigen. De strategie is dat in de eerste fase wordt gekozen voor zakelijk wagenparken, zoals bijvoorbeeld voor bezorgers en taxi's, waardoor het mogelijk is om vooraf haalbare routes te bepalen.

Met betrekking tot de kosten van waterstof tart zij een ander idee: "straks is een waterstoftankstation 2,5 keer goedkoper dan een snellaadstation, terwijl je er 7,5 keer zo snel kilometers bijlaadt'', aldus de voorzitter van Hydrogen Europe.

 

Tags

(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)
Ingediend door admin op