Groen waterstof als Europees exportproduct

groene waterstof

De Europese Commissie wil in het kader van een Europees herstelbeleid een wereldwijde waterstofmarkt creëren, die wordt verhandeld in euro’s. Deze stimulans is bedoeld om de markt te overtuigen om (duurder) groen waterstof te kopen. De EU wil de coronacrisis gebruiken om de waterstofeconomie van de grond te helpen, blijkt uit een conceptueel strategisch rapport dat Politic kon inkijken. De presentatie van dit rapport staat gepland voor eind juli. Europa wil de achterstand in de race om waterstof inlopen. Europa levert minder dan 10 procent van de wereldwijde waterstofproductie.

Wat is groen waterstof precies?
Er zijn verschillende varianten waterstof. Ze hebben we de grijs waterstof, dat is geproduceerd met fossiele brandstoffen als bron en waarbij tijdens de productie broeikasgassen in de atmosfeer terecht komen. 95 procent van alle waterstof wordt momenteel nog geproduceerd op deze manier. Grijze waterstof kost ongeveer €1 per kg. Een gemiddelde waterstofauto verbruikt ongeveer 1 kg waterstof per 100 kilometer.

Blauw waterstof
Blauw waterstof is eigenlijk gelijk aan grijze waterstof, maar door middel van een (prijzige) CO2-captatie wordt de CO2 afgevangen en opgeslagen in lege gasvelden. Het Nederlandse bedrijf Air Liquide produceert momenteel al blauwe waterstof. De productie van blauwe waterstof kost tussen de 1 en 2. Het plan van de Europese Commissie is om producenten uit Europa te subsidiëren.

Groen waterstof
Deze vorm van waterstof is afkomstig uit een hernieuwbare bron die is geproduceerd met duurzame energie. De waterstof wordt geproduceerd door middel van elektrolyse, een proces waar veel stroom voor nodig is. Wanneer de elektriciteit wordt opgewekt door hernieuwbare energiebronnen, spreken we over groen waterstof. In afwachting van de Europese subsidiëring staan verschillende projecten voor groen waterstoffabrieken in de wacht.


Waterstof moet de euro redden.
In het rapport spreekt men over het creëren van een waterstofmarkt die in euro verhandeld zou moeten worden. Europa hoopt op die manier de euro te kunnen ondersteunen als munt, net zoals de oliemarkt wordt verhandeld in dollar. Dit lijkt een noodzakelijke oplossing door de massale geldpersoperaties van de ECB (Europese Centrale Bank). De productie van groen waterstof moet een voorkeursbehandeling krijgen over de grijs en blauw waterstof. Door het uitoefenen van diplomatieke druk en het geven van goed voorbeeld hoopt Europa te overtuigen om voor groen waterstof te kiezen, ondanks de duurdere prijs.

 

 

 

Over de auteur

Edo is auteur bij H2rijders.nl en gebruikt zijn waterstof-automotive kennis én zijn schrijfvaardigheden om de lezer adequaat te informeren.