Groene waterstof in 2030 twee tot drie keer goedkoper

Voor de transitie naar duurzame mobiliteit spelen financiële consequenties een grote rol. Met betrekking tot mobiliteit zijn dat onder andere aanschafkosten en gebruikskosten. Toyota lijkt een begin te hebben gemaakt met een daling van de aanschafprijs. Goed nieuws: IRENA, het International Renewable Energy Agency verwacht groene waterstof in 2030 twee tot drie keer minder kost dan nu.

En een prijsdaling van groene waterstof heeft grote effecten op de keuzes die gemaakt worden door grootverbruikers in de logistiek. IRENA noemt specifiek transport over lange afstanden, scheepvaart en vliegverkeer. Een lastige barrière voor het gebruik van groene waterstof wordt gevormd door regelgeving, marktontwerp en de kosten van stroomproductie en elektrolyzers.

Op dit moment is groene waterstof twee tot drie keer zo duur als blauwe waterstof. Blauwe waterstof wordt geproduceerd met fossiele brandstoffen in combinatie met het afvangen en opslaan van CO2.

IRENA ziet de volgende strategieën om tot zo’n prijsdaling te komen:

  • Het verbeteren van de prestaties van elektrolyzers, waardoor deze kunnen op schalen van MW naar GW-niveau.
  • Standaardisatie en massaproductie van elektrolyser stacks
  • Verbeteren efficiency van materiaalinkoop en optimalisatie van toeleverketens.

Het resultaat daarvan moet zijn dat de huidige productiecapaciteit de komende 10 tot 15 jaar verhonderdvoudigd naar 100 GW.

In het beste geval zou door het gebruik van groene stroom tegen een tarief van 20 $/MWh in grote en kosteneffectieve elektrolyzers groene waterstof kunnen worden geproduceerd tegen vergelijkbare kosten als blauwe waterstof. Op termijn (2040) zou volgens IRENA groene waterstof zelfs goedkoper kunnen zijn dan andere CO2-arme alternatieven.

Afbeeldingen: IRENA

Lees het volledige rapport Green Hydrogen Cost Reduction: Scaling up Electrolysers to Meet the 1.5⁰C Climate Goal

Tags

(advertentie)
Ingediend door admin op