Groene waterstof uit wind en water

Frankrijk is wegens stijgende energieprijzen op zoek gegaan naar nieuwe energiebronnen. Het aan de kust van de Atlantische Oceaan gelegen bedrijf Lhyfe produceert daarmee de brandstof van de toekomst: volledig energie-neutraal geproduceerd waterstof. Er is namelijk gebruik van wind- en water-energie.

Er wordt gebruikt gemaakt van de gunstige locatie. Net als Nederland, heeft de Vendée een lange kustlijn, waar de wind- en waterenergie voor het oprapen ligt. Hiermee kan Lhyfe tot een ton waterstof per dag produceren. Als er fossiele brandstoffen worden gebruikt voor de productie van waterstof, komt er per kilo waterstof 10 kilo CO2 vrij.

Leverancier op Europees niveau

Lhyfe is de eerste leverancier van waterstof op industriële schaal in Europa. Het is een vrij winstgevende business, zeker omdat er maar slechts vier vaste werknemers werken bij het bedrijf. Lhyfe is in september 2021 van start gegaan. “We leveren zowel aan onderzoekscentra als aan industriële bedrijven die willen overstappen van fossiele energie naar waterstof”, vertelt engineer en medeoprichter Antoine Hamon. De Deutsche Bahn heeft zelfs hun eerste waterstof tankstation in samenwerking met Lhyfe geopend.

“Een van onze belangrijkste klanten is Lidl, de supermarktketen. Ze hebben een logistiek centrum waar ze heftrucks gebruiken die rijden op groene waterstof", zegt Hamon. "De supermarktketens stappen over op hier geproduceerde waterstof." Lhyfe heeft al een tiental medewerkers in Duitsland - en breidt zich uit over heel Europa.

Waterstof kan ook een oplossing zijn voor de stijgende brandstofprijzen. Als groene waterstof de plaats inneemt van fossiele brandstoffen, zijn we ook minder afhankelijk van bepaalde bronnen, waarvan nu de consequenties zichtbaar zijn door de oorlog in Oekraïne.


Politiek beleid

In La Roche-sur-Yon, 60 kilometer verderop, vertrekt de eerste bus met groene waterstof uit Lhyfe. De Franse stad heeft 700.000 euro uitgegeven aan dit prototype. En dit is nog maar het begin van de plannen van de stad: er wordt specifiek gefocust op hernieuwbare energie. Daarmee wil de stad ook een impuls geven aan de binnenlandse economie en de hele regio, zegt Laurent Favreau, voorzitter van het energienetwerk van Vendée. Hij is onder meer verantwoordelijk voor het wagenpark en heeft als doel om tegen 2030 minstens 20 procent van de voertuigen op hernieuwbare energie te laten rijden.


Off-shore waterstof

Aan de Nederlandse en Franse Atlantische kust is alles voorhanden voor een modern energiebeleid: wind en water voor schone toekomstige energieën. Bij Lhyfe denken ze al vooruit - off-shore: ze willen de olieplatforms in de zee ombouwen voor biowaterstof. Ze willen deze zomer starten met een eerste model.

Bron: https://www.tagesschau.de/ausland/europa/frankreich-wahlkampf-energiepolitik-101.html

Bron: https://www.lhyfe.com

Tags

(advertentie)

Reacties

admin

[…] De 400.000 ton waterstof wordt geproduceerd met groene windenergie. Doordat dit groene waterstof is in plaats van grijze, betekent dat er een uitstoot van maar liefst 4 miljoen ton CO2 vermeden wordt. Bij de productie van waterstof met fossiele brandstoffen komt er namelijk per kilo waterstof 10 kilo CO2 vrij. […]

(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door Wouter Doeven op