Hoe Gaussin de markt voor schone trucks wil veroveren

Gaussin wil de markt voor schone energie trucks veroveren

Gaussin toont zijn nieuwe 'skateboard', zoals ze het zelf noemen. Het is een rijdend platform dat kan worden toegepast als basis voor vrachtwagens en trekkers in de klasse van 18 tot 44 ton. De klant mag kiezen of hij het waterstof- of geheel batterijelektrisch wil. Daarmee kan een optimale keus worden gemaakt voor korte- en langeafstanden.

Het platform

Het platform is bedoeld voor de partijen die zich willen onderscheiden in de wereld van schoon en intelligent transport. Het bevat de belangrijkste componenten en systemen om road trucks van de komende generatie te produceren. Het door Magna ontwikkelde chassis weegt 400 kg minder dan andere chassis' op de markt.

De skateboardtractor en de oplegger zijn in twee smaken verkrijgbaar:

  • een lange-afstands waterstofversie met een tanktijd van minder dan 20 minuten en een bereik van 800 kilometer.
  • een volledig batterijelektrische versie voor korte afstanden met een batterijwisseltijd van 3 minuten voor een bereik van 400 kilometer.

Open ontwerp

Om een snelle marktimplementatie te bereiken kiest Gaussin voor een open source ontwerp om mechanische- en software-integratie te vergemakkelijken. Door een wereldwijd netwerk van licentiehouders moet de internationale implementatie worden versneld. Met een ambitieus programma van 41 licenties over 36 maanden denkt Gaussin 5% van de markt voor schone energietrucks te veroveren. Dat komt overeen met een cumulatieve verkoop van 450.000 voertuigen in 2031.

"Voor het eerst in de wereld van zware vrachtwagens heeft Gaussin een veelzijdig platform gecreëerd waarmee de verschillende spelers in de sector een extreem snelle time-to-market kunnen bereiken. De oplossing zal hen in staat stellen kostbare tijd te besparen bij de ontwikkeling van projecten, in een tijd waarin de markt voor vrachtwagens snel verandert en innovatie meer dan ooit een belangrijke onderscheidende factor is", legt Jean-Claude Bailly, Managing Director Truck & Bus Division van Gaussin, uit.

"Met dit waterstof- en elektrische skateboard, een wereldpremière, bevestigt Gaussin zijn voortrekkersrol in ecologische transitie en de ontwikkeling van koolstofarme mobiliteitsoplossingen. Het skateboard is volledig in lijn met de wereldwijde missie van de Groep en geeft Gaussin een centrale rol in het hele ecosysteem", aldus Christophe Gaussin, CEO van Gaussin.

Over Gaussin

Gaussin is een ingenieursbureau dat innovatieve producten en diensten op het gebied van transport en logistiek ontwerpt, assembleert en verkoopt. De knowhow omvat vracht- en personenvervoer, autonome technologieën die zelfrijdende oplossingen zoals Automotive Guided Vehicles mogelijk maken en de integratie van alle soorten batterijen, met name elektrische en waterstofbrandstofcellen. Met meer dan 50.000 voertuigen wereldwijd geniet Gaussin een sterke reputatie in vier snelgroeiende markten: haventerminals, luchthavens, logistiek en mensenmobiliteit.

De groep heeft strategische partnerschappen ontwikkeld met grote wereldwijde spelers om de commerciële penetratie te versnellen: Siemens Postal, Parcel & Airport Logistics op luchthavengebied, Bolloré Ports en ST Engineering in havens en Bluebus voor mensenmobiliteit. Gaussin heeft zijn bedrijfsmodel verbreed met de ondertekening van licentieovereenkomsten die de verspreiding van zijn technologie over de hele wereld versnellen. De overname van Metalliance bevestigt de opkomst van een internationale groep die aanwezig is in alle segmenten van intelligente en schone voertuigen. In oktober 2019 won de Groep de World Autonomous Vehicle Transport Competition "Category leader" - "Better energy and environmental sustainability". Gaussin is sinds 2010 genoteerd aan Euronext Growth in Parijs.

Meer informatie over www.gaussin.com.

Labels

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.