Hyundai doet pilot met stadsbus op waterstof

Hyundai start proef met fuel cell bus in München

Hyundai start in München een proef met stadsbussen op waterstof. Daarvoor werkt men samen met twee Duitse busbedrijven. Doel van Hyundai is om een bredere acceptatie van waterstof aangedreven (bedrijfs-)voertuigen te bereiken.

De Elec City Fuel Cell-bus is vooral bedoeld om feed back te verzamelen van busondernemingen, chauffeurs en passagiers. De bus wordt ingezet op bestaande routes in München, die beurtelings door de twee busmaatschappijen wordt gereden.

De brandstofcelbus mag dan nieuw zijn voor Europa, in Zuid-Korea is deze bus al ingeburgerd in het straatbeeld. Daar rijden sinds 2019 al 108 exemplaren rond, die samen al 7.700 ton CO2 hebben bespaard ten opzichte van bussen met een fossiele aandrijflijn.

Brandstofceltechnologie is zeer geschikt voor stadsbussen. Waterstof is namelijk eenvoudig op te slaan en te vervoeren. Er zijn geen loodzware accu’s nodig en omdat Hyundai de waterstoftanks op een slimme manier in het dak van de stadsbus plaatst, blijft er voldoende ruimte over voor de passagiers.

Hyundai’s Elec City Fuel Cell-bus is uitgerust met een brandstofcelsysteem van 180 kW. Twee 90 kW brandstofcellen en vijf tanks met een opslagcapaciteit van in totaal 34 kg waterstof zorgen voor een actieradius van ongeveer 500 kilometer.

Naast deze bus rijden er inmiddels ook al tientallen Hyundai XCIENT vrachtwagens op waterstof door Zwitserland. Daarmee worden supermarkten bevoorraad. De bedoeling is dat er in 2025 in totaal 1.600 exemplaren van de XCIENT in Europa actief zijn.

 

Labels

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.