Kia produceert samen met Hyundai en Next Hydrogen groene waterstof

Kia, Hyundai Motors en Next Hydrogen willen goedkope groene waterstof maken.

Kia Corporation en Hyundai Motor Company hebben een overeenkomst getekend met Next Hydrogen Corporation waarin is afgesproken dat ze gezamenlijk een alkalisch waterelektrolysesysteem met de bijbehorende apparatuur ontwikkelen. Doel is om economisch rendabel groene waterstof te maken.

Omdat het nu nog duur en tijdrovend is om groene waterstof te produceren willen Kia, Hyundai en Next Hydrogen het concurrentievermogen van groene waterstof verhogen.

Alkalische waterelektrolyse wordt beschouwd als technologisch het meest rigoreus geteste én bewezen methode. Hiermee kan op grote schaal waterstof worden geproduceerd, terwijl goedkope katalysatoren kunnen worden gebruikt. Dat leidt tot lage kosten per eenheid.

In deze samenwerking worden componenten van Kia en Hyundai Motor gebruikt, zoals elektroden, bipolaire platen en stroomcollectoren. Door de combinatie met de ontwerptechnologie van Next Hydrogen ontstaat de meerwaarde van synergie.

Hyundai zet zwaar in op waterstof: ze hebben hiervoor een eigen waterstofdivisie (HTWO) opgericht.

Kia heeft in het verleden gepionierd met een Sportage op waterstof. Als we zelf zoeken op Kia en FCEV dan komen we weer bij een Sportage uit.

Goedkope groene waterstof

Op dit moment rijden de innovators rond met waterstofauto's. Om de early majority te bereiken zullen er twee zaken scherper geprijsd moeten worden: de aanschafprijs van de auto én de kosten van waterstof. In Nederland kost waterstof bij de meeste stations € 12 per kilogram. In Duitsland ligt de prijs al 25% lager. Wie de berichten op H2rijders.nl volgt ziet dat er overal ter wereld grote projecten worden gerealiseerd die de productiekosten van groene waterstof verlagen tot net boven de € 1 per kilogram

Tegelijkertijd zien we het aanbod van nieuwe modellen toenemen. Het gaat dan om zowel personenauto's (Hyundai, Hopium, BMW, Riversimple) als de bestelvoertuigen (Renault, Stellantis). Voor de truck- en bussenmarkt zijn in Europa HYZON, Hyundai en Cellcentric de bekendste namen. 

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.