Michelin springt uit de band

Het Franse bandenmerk Michelin presenteerde op 8 april 2021 hun 'All Sustainable' strategie voor 2030: Michelin in Motion. Tot die strategie hoort dat Michel ook op andere gebieden dan banden actief wil zijn.

Michelin commiteert zich aan de 3 P's:

People

  • een medewerkersbetrokkenheidpercentage van minimaal 85%.
  • minimaal 35% vrouwen in managementfuncties.
  • wereldwijd een voorbeeld zijn met betrekking tot veiligheid op de werkplek met een TCIR van minder dan 0,5.

Planet

  • sterke reductie van CO2-uitstoot met 50% ten opzichte van 2010 en CO2 neutraal in 2050.
  • sterke toename van vernieuwbare grondstoffen in alle producten tot minimaal 40% in 230 en een doelstelling van 100% in 2050.

Profit

  • blijven groeien, met een gemiddelde verkoopstijging van 5% per jaar tussen 2023 en 2030 zodra de huidige Covid-19 crisis voorbij is.
  • 20 tot 30% van de omzet moet afkomstig zijn van niet-bandenbedrijven met een ROCE van minimaal 10,5% tussen 2023 en 2030.

Niet-banden gebieden

Michelin wil dus een aanzienlijk deel van de omzet op een andere manier dan met banden behalen. Wat zijn dan die gebieden?

  • Services & Solutions
  • flexibele compositen
  • Medische apparatuur
  • 3d printen van metaal
  • waterstofmobiliteit

De ambitie van de Michelingroep is niets minder dan wereldleider worden in waterstofbrandstofcelsystemen met Symbio, hun joint venture met Faurecia.

Michelin is al minstens 20 jaar geïnteresseerd in waterstof. Destijds wilde het dit combineren met hun Active Wheel concept met een elektrische naafmotor. Dat idee is intussen verlaten, maar de fabrikant is blijven kijken naar waterstof. Dat bracht hen er toe om Symbio te kopen.

Symbio zou voor Renault de waterstofhybridebestelwagens maken, doch begin dit jaar maakte Renault bekend verder te gaan met Plugpower.

Tags

(advertentie)
Ingediend door admin op