Waterstof, ICE of BEV?

Waterstofauto

Evangelisten die elektrisch rijden lijken bang te worden van waterstof. In die hoek wordt er massaal verkondigd dat het rendement verschrikkelijk laag is, en dat je het om die reden niet moet willen. Maar hoe zit het nu eigenlijk?

De International Council on Clean Transportation (ICCT) heeft onderzocht hoe groot de verschillen zijn tussen ICE (Internal Combustion Engine, de verbrandingsmotor), BEV (Battery Electric Vehicle) en een waterstofauto. Als je een BEV vergelijkt met een ICE, dan zie je dat er 66 tot 69% minder broeikasgassen worden uitgestoten. Sterker nog, een e-compact car scoort zelfs 81% beter dan een ICE. Een waanzinnige vooruitgang, daar kun je niet omheen.

Uitstoot in productie

Er komt helaas meer bij kijken dan directe uitstoot. De batterijen moeten namelijk ook gemaakt worden, en dat levert ook uitstoot op: een 45 kWh batterij die in Europa gemaakt is, levert 2700 kg aan CO2 uitstoot op. De productie van een 70 kWh batterij voor een SUV zorgt voor 4200 kg CO2, vergelijkbaar met het verbranden van 1755 liter benzine.

In China en India produceert men minder efficiënt accu’s: daar wordt 68 kg CO2 per kWh uitgestoten, tegenover de 60 kg voor Europa en de VS.

En de waterstofauto’s dan?

Als er wordt gereden op grijze waterstof, wordt er 26% beter gescoord dan een reguliere benzineauto. Op groene waterstof is dat aanzienlijk hoger: er wordt dan 76% minder uitgestoten dan een ICE zou doen, en dat is dus ook beter dan een BEV.

Momenteel is de grijze waterstof nog dominant, maar de ontwikkeling van groene waterstof gaat veel sneller dan verwacht. Rijden op waterstof draagt bij aan deze ontwikkeling. Daarom is rijden op waterstof zo slecht nog niet!

 

Bron: https://www.electrive.com/2021/07/21/icct-study-finds-bevs-maintain-70-smaller-co2-footprint/

Over de auteur