Viritech Apricale: een Trojaans paard geraakt door de zon

Viritech Apricale: een Trojaans paard geraakt door de zon

3 mei 2021 0 Door Arjan de Putter

De Viritech Apricale dankt zijn naam aan het Latijnse woord Apricus, wat ‘aangeraakt door de zon’ betekent. En die zon bestaat uit enorme hoeveelheden waterstof. Viritech is een ingenieursbureau uit Nuneaton in het graafschap Warwickshire in de Engelse West Midlands. De wortels van dit bedrijf liggen in de autosport, waaronder Formule 1.

Evangelist

Viritech beschouwt zichzelf als een ‘thought leader’ en ‘evangelist’ voor de waterstofrevolutie. Ze zetten hun kennis in voor het ontwikkelen van aandrijflijnen voor de auto- ruimtevaart- en maritieme industrie. Ze focussen op hun drie producten:

  • de Apricale, hun hypercar,
  • hun waterstofaandrijflijn en voertuigcontrolesystemen, en
  • de grafeen vezels voor drukvaten

Paard van Troje

De Apricale zien ze als een paard van Troje. Hier willen ze de aandacht mee trekken om de vraag naar waterstofaandrijflijnen te creëeren. 

Wie in de autosport actief is, kent het recept voor een racewagen: laag gewicht, hoog vermogen en voldoende reserves om ook nog wat extra rondjes af te leggen als het moet. Viritech ziet juist hier de meerwaarde van waterstof ten opzichte van batterijen: de auto weegt de helft van zijn concurrenten met batterijen en biedt volgens Viritech een perfect platform om een aandrijflijn op waterstof plus bijbehorende componenten te ontwikkelen.

2023 eerste serie op de weg

De auto wordt ontwikkeld en getest bij het MIRA Technology Institute. Begin 2023 is een eerste kleine serie van 25 stuks gepland. Om het zo ver te laten komen zoekt Viritech nog naar commerciële partners plus financiers.

Behalve de Apricale hebben ze ook een SUV, genaamd Trellaro en een truck, de Jovian in de tekenpen zitten.

Ook hiervoor geldt: Viritech gelooft dat batterijauto’s prima zijn voor alledaags gebruik, verwachten ze dat waterstoftechnologieën voor zwaardere vormen van vervoer een betere oplossing zijn. De Tellaro is een SUV die net als als de Apricale een ‘geïntegreerd composietontwerp’ is een afgeleide aandrijflijn van de Apricale krijgt. Viritech wil het concept delen met andere fabrikanten die ook de overstap naar elektrische voertuigen willen maken.

Onze conclusie

Hoe meer voertuigen hoe meer vreugd is onze gedachte. De voertuigen van Viritech bestaan vooralsnog alleen als concept. Als we naar het team achter Viritech kijken, dan zien we naast techneuten ook mensen uit de fintech en bankwereld. Als dit Viritech er in slaagt om voldoende vermogen aan te trekken, staat wat ons betreft de poort open om dat dit Trojaanse paard te ontvangen.