Daimler en Shell versnellen uitrol waterstoftrucks

Daimler en Shell versnellen uitrol waterstof trucks

Daimler Truck AG en Shell New Energies NL B.V. ("Shell") hebben een overeenkomst getekend om gezamenlijk de adoptie van brandstofceltrucks op waterstof in Europa te stimuleren. De bedrijven zijn van plan om de vergroening van vracht over de weg te ondersteunen door de waterstoftankinfrastructuur uit te bouwen en brandstofceltrucks in handen van klanten te geven.

Shell is van plan om in eerste instantie een waterstoftanknetwerk uit te rollen dat zich aansluit bij drie groene waterstofproductiehubs in de Rotterdamse haven, in Nederland en Keulen en Hamburg in Duitsland. Vanaf 2024 wil Shell tussen de drie locaties zware tankstations lanceren en Daimler Truck wil de eerste heavy-duty waterstoftrucks vervolgens in 2025 aan klanten overhandigen. Het plan is bedoeld om de waterstofaangedreven goederencorridor, die in 2025 een 1.200 kilometer kan afleggen zonder te tanken, voortdurend uit te breiden om tegen 2030 150 waterstoftankstations en ongeveer 5.000 Mercedes-Benz zware brandstofceltrucks te leveren.

Shell en Daimler Truck willen het optimale waterstofinfrastructuurnetwerk leveren door het netwerk te ontwerpen op basis van klantbehoeften en gebruikspatronen. De overeenkomst omvat ook het gezamenlijke doel om een open tanknorm vast te stellen die de interactie en interface tussen de vrachtwagen en het tankstation definieert om klantvriendelijk, kostenefficiënt, betrouwbaar en veilig waterstoftanken te realiseren. Beide bedrijven nodigen andere potentiële partners uit om zich bij hen aan te sluiten.

"We willen onze klanten helpen hun uitstoot te verlagen door de snelheid waarmee waterstoftrucks een commercieel levensvatbaar alternatief worden voor dieselequivalenten te versnellen", aldus Ben van Beurden, Chief Executive Office van Royal Dutch Shell plc (het uiteindelijke moederbedrijf van Shell New Energies NL B.V.). "Shell en Daimler Truck zijn van plan om samen te werken om beleid te ondersteunen dat zal helpen om dit belangrijke moment voor brandstofceltrucks te realiseren, en we nodigen andere geïnteresseerde OEM's en industriepartners uit om zich bij ons aan te sluiten."

Martin Daum, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG en lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG: "Shell en Daimler Truck zijn ervan overtuigd dat brandstofceltrucks op waterstof de sleutel zullen zijn om CO2-neutraal transport in de toekomst mogelijk te maken. Met deze ongeëvenaarde samenwerking tussen twee grote spelers in de industrie zijn we pioniers in het aanpakken van de vraag wat eerst moet komen: infrastructuur of voertuigen. Het antwoord is dat beide hand in hand moeten gaan en we zijn allebei enthousiast over deze belangrijke stap."

Zowel Daimler Truck als Shell zijn oprichters van het onlangs gelanceerde H2Accelerate-consortium en beschouwen de groep als een belangrijk voertuig om de uitrol van transport op waterstof in Europa te ondersteunen. Daimler Truck en Shell blijven zich volledig inzetten om met het consortium samen te werken en streven ernaar om via H2Accelerate te werken om hun uitrolplannen in het komende decennium mogelijk te maken.

 

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.