EU heeft ambitieuze doelen. Wat houdt het in?

Wat houden de ambities van de EU in?

Op 14 juli zijn de plannen van Frans Timmermans bekend gemaakt. Het lijkt als of er een doorbraak is voor ambitieuze projecten. H2Rijders.nl neemt het vanuit het oogpunt van de waterstofrijder onder de loep.

Fit for 55

Het pakket voorstellen staat intern bekend als ‘Fit for 55’. Die 55 staat voor de doelstelling om in 2030 een reductie van 55% van de uitstoot van broeikasgassen te hebben bereikt in 2030. De reductie is dan met betrekking tot de niveau zoals het in 1990 was.

Welke rol speelt waterstof?

In de EU is duidelijk dat energie moet kunnen worden opgeslagen en kan worden vervoerd. Zie daar de rol van groene waterstof. De EU heeft als doel dat er in 2030 voor 40 GW aan elektrolyzers staat opgesteld om met groene energie 10 miljoen ton groene waterstof te maken.

Wie mobiel wil zijn op waterstof moet dat kunnen tanken. Aan de infrastructuur is uiteraard ook gedacht: er moet minimaal één waterstoftankstation komen langs elke 150 kilometer snelweg én een in elk stedelijk knooppunt.

Afb. Waterstoftankstation in Antwerpen

Is dat haalbaar?

Alleen het project HyDeal Ambition, waar komend jaar in Spanje mee wordt gestart, levert een vermogen van 95 GW met hulp van zonnepanelen. Er worden elektrolyzers opgesteld die samen een vermogen van 67 GW om kunnen zetten in groene waterstof.

In Kazachstan wordt ook een groot project neergezet met een vermogen van 45 GW, waarvan 30 GW wordt omgezet in groene waterstof. In Australië is onlangs een plan om voor een waterstofproject van 26GW afgewezen door het parlement. De motivatie daarvoor was dat de effecten op bedreigde soort in de internationaal erkende wetlands onaanvaardbaar werden geacht. Een project van 50 GW met een begroting van $100 miljard ligt nog op tafel. Dat laatste wordt gecommuniceerd als het grootste project ter wereld.

De grootste elektrolyzer ter wereld is begin dit jaar door Air Liquide in gebruik genomen. Deze heeft een vermogen van 20 MW. Een totaal vermogen van 40 GW komt overeen met 2.000 van dergelijke elektrolyzers.

Wij concluderen voorzichtig dat het HyDeal Ambition project wel eens het grootste ter wereld kan zijn. Projecten van dergelijke omvang nemen veel ruimte in beslag. En dat legt hoe dan ook een claim op beschikbare natuur. Tegelijkertijd moeten er forse inspanningen worden geleverd om voldoende grote elektrolyzers te bouwen.

Wat betekent dit nu voor de waterstofrijder?

10 miljoen ton waterstof, wat kun je daar nu mee? We rekenen het voor je om:

  • Daarmee kunnen 25 miljoen personenauto’s elk jaar 40.000 kilometer afleggen, of
  • 1,25 miljoen trucks jaarlijks 80.000 kilometer

Nu is het natuurlijk wel zo dat niet al die waterstof voor vervoer wordt aangewend. Dat is wellicht maar goed ook, want met de huidige productiecapaciteit van FCEV’s zijn die aantallen niet te realiseren. Ter vergelijking in Frankrijk verwacht men in 2030 800.000 voertuigen (medium en grote personenauto’s en bestelbussen) te hebben rondrijden.

Dan de ambitie voor de tankstations: elke 150 kilometer een, en in elke stedelijk knooppunt. Voor Nederland zijn er op dit moment plannen genoeg om die doelstelling te halen. Enkele overzichten:

Daarnaast zijn er flinke ambities bij partijen als:

Onze conclusie

Je kunt je afvragen of de EU niet nog meer en nog hogere ambities had moeten tonen. Hoe uitdagend ook, de huidige ambities zijn aan de veilige kant. Tegelijkertijd dient men zich te realiseren dat grootschalige wind- en zonneprojecten een flink beslag op de ruimte leggen. Dat gaat hoe dan ook wringen en ten koste van landbouwgrond of ongerepte natuur op land en op zee.

Voor de waterstofrijder is er het perspectief of een goed Europees netwerk. De ontwikkelingen in Frankrijk – hét vakantieland voor Nederlanders bij uitstek – zijn relatief onbekend. Maar grote partijen als Air Liquide, Total en Engie zijn flinke stappen aan het zetten. De komst van de lichte bestelvoertuigen van Renault (Hyvia) en Stellantis zal versnellend werken. Tegelijkertijd komt een partij als Hyzon Motors op stoom. Het zal niet lang meer duren voordat bestelbussen en trucks op waterstof tot een vertrouwd straatbeeld horen.

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.