Hoe kijken beleggers naar waterstof?

Van Tesla en van Bitcoin is bekend dat de koersen als een Space rakket de lucht inschieten. Maar hoe zit dat met bedrijven die actief zijn met waterstof? Deze blog geeft geen beleggingsadvies, maar maakt duidelijk welke ontwikkelingen er gaan. Hoe presteren bedrijven die inzetten op waterstof en hoe verhoudt dat zich tot de traditionele merken. Met Google Finance vergeleken we een aantal merken over een periode van vijf jaar. De Europese industrie voelt de hete adem van China in de nek.

Wat gebeurt er in China?

Weichai Power is eigenaar van meerdere bussenfabrikanten en is de grootste fabrikant van dieselmotoren in China.. Ze hebben een flink belang genomen in het Canadese Ballard dat brandstofcellenstacks maakt. In China hebben ze een fabriek van brandstofcellen via een joint venture met Ballard.

De omzet van Weichai Power is ongeveer € 20 miljard, de winst over 2020 was € 1 miljard waarover dividend werd uitbetaald. Weichai Power werkt sinds 2017 samen met Bosch aan de ontwikkeling van waterstof brandstofcellen. Weichai bezit ook aandelen in Ceres Power, een fabrikant van brandstofcellen. Ceres heeft een Solid Oxid Fuel Cell (SOFC) ontwikkeld die tegen lage kosten in massa kan worden gefabrikeerd.

Hoe vergaat het die bedrijven op de beurs?

 

 

Drie grafieken, the only way is up zou je zeggen. Is dat overal zo?

Wat valt op?

Weichai is een fabrikant van dieselmotoren. Daarvan kunnen we zeggen: oude wereld. Ballard, Ceres en Tesla zijn de nieuwe wereld: brandstofcellen en vernieuwende elektrische auto's. Die grafieken vertonen flinke overeenkomsten. Maar hoe zit dat met andere sectoren?

Energie

 

Wat valt op?

Air Liquide en Linde zetten sterk in op waterstof. Shell ook, maar de Koninklijke heeft meer ballen in de lucht te houden. De koers van Air Liquide en Linde klimt gestaag verder op.

Autoindustrie

 

Wat valt hier op?

Ford en Renault behoren over een periode van vijf jaar tot de verliezers. Ford heeft onlangs de Mustang Mach-E op de markt gebracht. Sinds de aankondiging van dit elektrisch model is de beurskoers weer opgelopen. Renault is een ander verhaal. Het is één van de eerste pioniers. Op de beurs spelen echter ook de financiële prestaties een rol. Tot 2018 was er een positief resultaat, sinds 2019 zijn de netto inkomsten negatief.

Toyota behoort tot de stabiele merken: over vijf jaar gezien een gestage stijgende trend.

De uitschieters zijn Hyundai, Great Wall Motor, Nikola, SANY en Volkswagen. Volkswagen heeft enorm veel last gehad van het sjoemeldieselgebeuren. Met de komst van de ID.3 en de ID.4 en de stevig uitgesproken ambities om marktleider te worden op het gebied van elektrische auto's zit deze fabrikant weer flink in de lift. 

Hyundai is bezig met een lange termijn plan en biedt een hele waaier van duurzame oplossingen. Onlangs presenteerde het de IONIQ-serie. Ook dit is een koers die op de beurs beloond wordt.

Nikola lijkt een leeggelopen ballon na de toestanden rondom topman Trevor Milton.

En ook hier lijken de Chinese merken SANY en Great Wall Motors bezig met een enorme opmars á la Tesla.

 

 

Tags

(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)
Ingediend door admin op