Hyundai Elec City waterstofbus in Nederland

Hyundai Eleccity waterstof bus in Nederland

Afgelopen week waren zowel de Hyundai XCIENT Truck én de Hyundai Elec City in Nederland. Allebei beschikken ze over een waterstofbrandstofcelaandrijflijn. En allebei waren ze voor het eerst in onze lage landen. H2Rijders was te gast op een bijeenkomst van Healthy Seas, waar de gasten met de Elec City bus werden vervoerd. De bijeenkomst zette aan tot nadenken. Een bespiegeling.

Healthy Seas

Deze organisatie is opgericht in 2013 en groeit intussen als kool. In de video wordt heel snel duidelijk wat ze doen: de zee vrijmaken van resten visnetten. Ze halen, gesteund door een groot netwerk van  vrijwilligers, heel veel afval op uit zee en langs de stranden. Dat wordt verwerkt tot kleine korrels, waar weer garen van wordt gemaakt. En van dat garen maken ze weer producten, zoals sokken.

Hyundai Elec City Bus en XCIENT Truck

De XCIENT truck rijdt al enige tijd rond in Zwitserland en onlangs startte de Hyundai Elec City waterstofbus met een proef in München. De Nederlandse importeur vond het hoog tijd om beide voertuigen naar Nederland te halen. Een bijzonder moment. Enerzijds maakte de aanwezigheid op Nederlandse bodem duidelijk dat de waterstofbus en -truck gewoon keiharde realiteit zijn.

En als er dan in Nederland zoveel gemeenten, streken en provincies zijn die claimen dat ze ‘the hydrogen valley’ zijn: maak dat dan maar tastbaar en stop waterstofbussen in je dienstregeling. Want die waterstofbussen tikken aan in de business case van een tankstationexploitant: in één bus kun je maar liefst 34 kilogram waterstof stoppen. Met een handjevol bussen kun je vervolgens goed zaken doen met een tankstation. Dat is één van de manieren om de tankstations van de grond te krijgen. In Doetinchem weten ze er alles van: daar start in december van dit jaar een ambitieus project met tien bussen.

Waterstof tot nadenken

De bijeenkomst van Healthy Seas en Hyundai zette op meerdere manieren aan tot nadenken:

350 bar of 700 bar

Tot voorheen was het een ongeschreven regel: groot vervoer tankt op 350 bar, personenvervoer op 700 bar. Die regel kan worden bijgesteld: op verzoek van de klant heeft Hyundai bussen met een tankdruk van 700 bar in verwerkt. Nabil Nachi, hoofd ontwikkeling fuel cell commercial verhicles van Hyundai Europe, hierover: “tanken op 700 bar geeft 50% meer range dan tanken op 350 bar.

Dat lijkt misschien verwarrend: een tank van 700 bar die op 350 bar is gevuld, is immers halfvol. Maar het comprimeren is niet lineair.

Veel belangrijker is hier dat de markt vraagt om materieel dat op 700 bar kan worden afgetankt. Dat is namelijk van belang voor de inzet en dus de business case van de bussen. Technisch gezien heeft dat impact voor de tankstations: waterstof die op 700 bar getankt wordt, moet gekoeld worden. Dat kost extra energie. En waterstof opdrukken naar 700 bar kost ook extra energie.

In Frankrijk wordt zwaar ingezet op een netwerk voor 350 bar. Het zou zo maar kunnen zijn dat als gebruikers om 700 bar vragen, dat er naast de 350-bar-dispencers ook een 700 bar exemplaar moet worden geplaatst.

De belangrijkste les die ik hier uit trek is dat duurzame oplossingen allereerst moeten voldoen aan de eisen en wensen van de gebruiker. Het verdere verbeteren is een proces dat altijd maar doorgaat: de (fossiele) verbrandingsmotor wordt ook tot het einde van zijn product life cycle uitontwikkeld.

Nabil Nachi bij de presentatie van de XCIENT en Eleccity
Hoofd FCEV ontwikkeling commerciële voertuigen Nabil Nachi bij de presentatie van de XCIENT en Elec City

Parallel met Healthy Seas

Er is een parallel met de activiteiten van Healthy Seas te trekken: als je louter door een bedrijfskundige bril kijkt naar de inspanningen en de logistieke organisatie die nodig is om afval te recyclen tot nieuwe producten, dan concludeer je al gauw: niet levensvatbaar, niet aan beginnen. Toch spant Healthy Seas zich al sinds 2013 hiervoor in, en mét succes.

Tijdens het ploggen (strandwandelen en afval verzamelen) over het strand bij IJmuiden na afloop van de presentaties was er alle tijd om de opgedane indrukken te laten landen. Als je de parallellen trekt met de recente wateroverlast in België, Duitsland en Nederland, dan is wel duidelijk dat de tijd van ‘praten’ voorbij is. Het is nu tijd van ‘handelen’. Wie daarbij eerst nog de calculaties wil maken van wat het kost en wat het opbrengt heeft het maar voor de helft begrepen.

Het gaat er om dat je de goede dingen doet. En dat je die weer goed doet. Als ik terugkijk naar de ontwikkeling van waterstofprojecten in de automotive, dan zie ik dat er enkele merken daar al tientallen jaren met grote vasthoudenheid mee bezig zijn. En één daarvan is Hyundai. Op dit moment zijn ze flink gas aan het geven: zowel met batterij-elektrisch als met waterstofbrandstofcel-elektrisch. En er zit nog een en ander in het vat van nieuwe modellen op waterstof: zoals de Staria.

Ik vind het knap van Hyundai Motor Nederland dat ze de visie zo weet te vertalen dat ze een strandopruimactie aan hun productpresentatie koppelen. De lokatie is welhaast symbolisch: als je je afkeert van de schoorstenen van Tata Steel zie je een van de mooiste stranden van Nederlan

De waterstoftanks zitten achter de cabine
De waterstoftanks zitten achter de cabine van de Hyundai XCIENT
De presentatie van de XCIENT en Eleccity bij het strand van IJmuiden
De presentatie van de XCIENT en Elec City bij het strand van IJmuiden

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.