Hyundai presenteert Vision FK met 500 kW

Hyundai Motor Group presenteert Hydrogen Vision 2040

Op het online forum Hydrogen Wave heeft Hyundai Motor Group (HMG) zijn Hydrogen Vision 2040 gepresenteerd. HMG ziet een waterstofsamenleving ontstaan met een hele nieuwe ‘golf’ van op waterstof gebaseerde producten en technologieën. Eén van de toepassingen is een sportwagen, zoals de Vision FK.

De visie van Hyundai

HMG wil de eerste autofabrikant ter wereld zijn die brandstofcelsystemen in alle bedrijfsvoertuigen toepast. In 2023 verwachten ze een nieuwe generatie brandstofcelsystemen te kunnen introduceren in twee versie: met een vermogen van 100 of met 200 kW. Deze systemen zijn modulair. HMG wil ze toepassen in alle soorten mobiliteit en in andere delen van de samenleving als een nieuwe energieoplossing.

Derde generatie brandstofcelsysteem

Kleiner en lichter is in de mobiliteit altijd beter. De 100 kW-unit is 30% kleiner dan de unit die nu in de Nexo is geplaatst. De 200 kW sterke versie is net zo groot, maar twee keer zo sterk en is bedoeld voor bedrijfsvoertuigen.

De doelstelling is om ook om de duurzaamheid van deze derde generatie brandstofcel met 50 tot 100% te verhogen. In een bedrijfsvoertuig zou deze 500.000 kilometer mee moeten gaan. Belangrijk is dat de prijs waarschijnlijk de helft of nog minder is dan de prijs van de huidige generatie brandstofcelsystemen. HMG verwacht dat een voertuig met brandstofcel in 2030 net zoveel zal kosten als een batterij-elektrisch voertuig.

De Vision FK

Een brandstofcelaandrijving is natuurlijk uitermate geschikt voor een sportwagen. HMG heeft een concept laten zijn van een brandstofcel-hybride sportwagen: de Vision FK. Er zijn nog niet veel specificaties vrijgegeven, behalve een sprint van 0 naar 100 km/h in 4 seconden, een vermogen van 500 kW en een batterij die in 20 minuten is op te laden. De actieradius is officieel 600 kilometer.

Wij interpreteren het zo dat dan de 200 kW brandstofcelunit in de Vision FK wordt geleverd. Daarnaast wordt de motor gevoed door de batterij die de overige 300 kW genereert. Er zijn geen gegevens over de omvang van de batterij of de tankinhoud. De actieradius lijkt ons vooral van theoretische waarde: wie een sportwagen als een sportwagen rijdt kan een veel lagere range verwachten. In ruil daarvoor krijg je weer wel veel plezier.

En nog veel meer..

HMG benoemt heel veel andere toepassingen:

  • Trailer Drone – een autonoom rijdend concept voor containervervoer.
  • Fuel Cell e-Bogie – een onderstel voor containers. De Trailer Drone heeft twee e-Bogies nodig.
  • Rescue Drone – een autonoom of op afstand bestuurbaar brandweer-of reddingsvoertuig.
  • H Moving Station – een mobiel tankstation voor FCEV’s
  • RHGV (Rescue Hydrogen Generator Vehicle) – een mobiel laadstation dat tegelijk 1-fase 220 V en 3-fase 380 V kan leveren.
Oplossingen Hyundai Hydrogen Vision
Oplossingen Hyundai Hydrogen Vision
Trailer Drone met 2 Fuel Cell e-Boogies
Trailer Drone met 2 Fuel Cell e-Boogies
Rescue Drone
Rescue Drone
Mobiel laadstation voor FCEVs
Mobiel laadstation voor FCEVs
Labels

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.