Problemen netwerk: in Californië mogen Tesla's niet meer 's avonds laden.

Foto: Vincent Tollenaar

In Californië werkt de netbeheerder (California Independent System Operator - CAISO) een zogenaamde Flex Alert ingesteld. De reden dat is door de heersende hitte er een tekort aan stroom dreigt. Onderdeel van de maatregel is dat elektrische rijders wordt gevraagd om de auto tijdens zo'n Flex Alert niet meer 's avonds op te laden.

CAISO informeert de bevolking met een actueel overzicht van de stroomvraag:

Net demand California ISO
Afb. De verwachte belasting van het elektriciteitsnetwerk in Californië - Bron: CAISO.com

De piek in de avonduren is duidelijk te zien. Als er als gevolg van de hitte veel airco's aanstaan in de avond, kan de capaciteit van het netwerk worden bereikt. De makkelijkste manier om die piek terug te dringen is door de grootste verbruikers (tijdelijk) uit te zetten. Het opladen van elektrische auto's valt in die groep.

Hoe is de situatie in Nederland?

Onlangs kwamen problemen met het elektriciteitsnetwerk in Amsterdam in de actualiteit: als gevolg van de economische groei kan niet elke aanvraag voor een aansluiting meer direct worden gehonoreerd in sommige wijken. 

Ter geruststelling: ook al staat ons netwerk onder druk, het is robuust en kan een stootje hebben. Om de capaciteit inzichtelijk te maken hebben de netbeheerders een capaciteitskaart gemaakt.

 

Tennet biedt een goed overzicht van de actuele belasting van het netwerk. Op dit moment is de actuele belasting 11.177 MW, de piek van vandaag was 13.285 en de hoogste belasting de afgelopen 12 maanden was 17.844 MW. 

Om een beeld bij die getallen te geven:

Op dit moment staan er snelladers in ons land waarmee auto's met vermogens tot 350 kW kunnen worden opgeladen. Als er 51.000 auto's tegelijk met dat maximum vermogen staan te laden (en alle andere stroomverbruikers in ons land staan uit), dan wordt de piek van 17.844 MW overschreden.

Er zijn op dit moment meer dan 180.000 volledig elektrische auto's in ons land. Ons wagenpark telt 9 miljoen auto's.

Nu wordt de soep niet zo heet gegeten als ie hier wordt opgediend: er zijn slechts enkele modellen op de markt die met vermogens van meer dan 250 kW overweg kunnen. En voor zover ze dat vermogen aan kunnen: dat is slechts tijdens een deel van de hele laadsessie.

Als we straks allemaal elektrisch willen rijden, dan dient het netwerk als eerste te worden aangepast. Maar als je van de ene energiebron (olie en gas) overschakelt op een andere (stroom) heeft dat natuurlijk forse impact als dat massaal gebeurt. Natuurlijk moet het elektriciteitsnetwerk fors worden opgeschaald. Rijden op waterstof helpt so wie so om de piekbelasting van het netwerk af te vlakken. Daarmee dragen h2rijders er aan bij dat BEV-rijders over de hele dag kunnen snelladen.

 

 

 

 

Labels

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.