Racen op waterstof met HYRAZE League

Milieuvriendelijk racen, het kan met de HYRAZE League die op 18 augustus is gepresenteerd. Behalve dat er geraced wordt met waterstof valt het concept ook op door een revolutionair remsysteem.

De auto's leveren 800 pk die gevoed worden via twee brandstofcellen die via vier elektromotoren de wielen aandrijven. Zo wordt bewaakt dat de racewagens een volledige race kunnen uitrijden zonder dat tussendoor energie moet worden bespaard of batterijen moeten worden gewisseld, zoals in de Formule E. 

Behalve de aandrijflijn valt het remsysteem op. Fijnstof is immers deels afkomstig van de remmen. In de HYRAZE series wordt geremd via de versnellingsbak waardoor remstof moet worden voorkomen. In geval van nood heeft de coureur nog altijd de mogelijkheid om zelf in te grijpen.

Deelnemende teams hebben daarnaast de vrijheid om zelf een chassis te ontwerpen, waarbij composieten van natuurlijke vezels verplicht worden gesteld als tegenhanger van de gebruikelijke koolstofcomposieten.

In het eerste seizoen, gepland voor 2023, maakt de HYRAZE League gebruik van standaard onderdelen en wordt ook scherp op aerodynamische ontwikkelingen gelet om deelnamekosten te beperken. Zo worden onderdelen die downforce genereren beperkt met als doel om het racespektakel te vergroten. Ook worden de remafstanden verlengt om tijdens de race zoveel mogelijk energie terug te winnen.

De organisatie van de HYRAZE League is in handen van de Duitse auto-onderdelenfabrikant Schaeffler, samen met organisaties als ADAC, DEKRA, DMSB en de World Esports Association (WESA).

Om het nog spannender te maken sluit de serie aan bij Esports, waarin zowel in de fysieke wereld als in een virtuele wereld kan worden geraced. Voor het kampioenschap wordt zowel fysiek als virtueel geraced, met elk een eigen coureur. De punten worden opgeteld voor het kampioenschap.

Foto's / beeld: Motorsport.com

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op