Toyota Corolla Sport op waterstof succesvol in tweede race

Toyota Corolla op waterstof legt probleemloos tweede race af

Het is al weer even geleden, maar op 1 augustus rondde de Toyota Corolla Sport met een waterstofverbrandingsmotor de vijf uur durende race op het Autopolis Circuit in Hita (Japan) af. Dat ging probleemloos.

Het was na de 24-uursrace op Fuji Speedway de tweede race voor deze auto met waterstofmotor. Op de persconferentie de dag voor de race lichtte Akio Toyoda, CEO én een van de coureurs, het belang van deze uitdaging toe.

Akio Toyoda, CEO van Toyota en coureur
Akio Toyoda, CEO Toyota én coureur

Akio Toyoda: “Ik geloof dat koolstofneutraliteit iets is dat we in alle sectoren moeten aanpakken, van de productie en het transport van energie tot het gebruik ervan. Als onze eerdere inspanningen hebben geholpen om de autotechnologie-opties aan de "gebruikende" kant uit te breiden, denk ik dat deze keer hetzelfde zal doen voor opties voor hernieuwbare energie (aan de "producerende" kant).

De helft van de waterstof die voor deze race nodig was, is gemaakt in Kyushu en is een voorbeeld van lokaal geproduceerde brandstof voor lokaal gebruik.

Waterstof van aardwarmte

In Kokonoe runt Obayashi Corporation, een toonaangevend bouwbedrijf, de eerste waterstofproductiefabriek in Japan die wordt aangedreven door geothermische energie. Deze fabriek leverde 30 procent van de waterstof die in deze race werd gebruikt.

De waterstof wordt gemaakt door water te elektrolyseren met stroom die afkomstig is van aardwarmte. Daarmee is sprake van volledig groene waterstof. De fabriek heeft een capaciteit van 1 kg/uur. Dat betekent dat om één Mirai vol te tanken (5,6 kg), de fabriek ongeveer vijf en een half uur nodig heeft om de waterstof te maken. Omdat andere groene energie vaak afhankelijk is van zon en wind heeft aardwarmte het voordeel dat het een stabiele hoeveelheid stroom levert. In termen van opbrengst is Japan wereldwijd de grootste, ze worden alleen vooraf gegaan door de Verenigde Staten en Indonesië.

Het in gebruik nemen van deze aardwarmteinstallatie had echter flink wat voeten in de aarde. Het transporteren en distribueren van de stroom was een probleem als gevolg van beperkingen van het elektriciteitsnet.  Zo kreeg het bedrijf geen toestemming om een kabel aan te leggen vanaf de bron.

Door de met aardwarmte opgewekte stroom om te zetten in waterstof kon de opgewekte energie worden vervoerd. Er zijn dan echter wel afnemers van de waterstof nodig.

Op dit moment hebben vijf bedrijven belangstelling getoond voor het gebruik van deze waterstof, waaronder Toyota Kyushu, dat van plan is om brandstofcellen en brandstofcelhefstrucks te gebruiken.

President Hasuwa van Obayashi Corporation
President Hasuwa van Obayashi Corporation

Directeur Kenji Hasuwa van Obayashi benadrukte het belang van racen op waterstof: “Een van onze zorgen tot nu toe was het vinden van plaatsen waar de waterstof zou worden gebruikt. Toen werden we benaderd door Toyota Kyushu, die het begon te leveren aan waterstoftankstations en het gebruikte als brandstof voor de waterstofaangedreven motor.

We waren echt vereerd en verheugd dat we dit mogelijk hebben gemaakt, en het project diende als een geweldige motivatieboost voor onze ingenieurs en ander personeel. We hopen in de toekomst te blijven groeien terwijl we werken aan het oplossen van kosteneffectiviteit en andere uitdagingen.”

Heftruck op waterstof wordt afgetankt
Heftruck op waterstof wordt afgetankt

Heftrucks op waterstof

Op een volle tank van 1,2 kg waterstof kan een vorkheftruck vijf uur in bedrijf zijn. Opnieuw vullen kost vijf tot tien minuten. Qua vermogen en wendbaarheid scheelt het weinig met batterijelektrische heftrucks. Die moeten tot zes uur bijladen, maar hun batterijen kunnen in tien minuten worden verwisseld. Het gewicht van die batterijen (500 kg) zijn er echter weer andere heftrucks nodig om die batterijen te wisselen.

Heeft de waterstofverbrandingsmotor toekomst?

Akio Toyoda: “Ten eerste moeten we meer gelijkgestemden krijgen in Japan. Als tweede moeten we koolstofneutraliteit goed begrijpen. Ten derde moeten we de paden om die neutraliteit te bereiken in de juiste volgorde bewandelen. Ik denk dat het om die drie dingen gaat.

Aan dat derde punt wil ik toevoegen dat onze tegenstander in de koolstofneutraliteit koolstof zelf. Ik geloof zeker niet dat het de verbrandingsmotor is. Op dit moment roepen veel mensen echter vol enthousiasme dat de verbrandingsmotoren de vijand zijn. Ik heb het gevoel dat we het juiste antwoord nog niet hebben gevonden.

In tijden als nu moeten we in plaats van opties te beperken en te doen alsof we de oplossing hebben gevonden, veel alternatieven onderzoeken. Het is niet te zeggen waar de mogelijkheden wachten, dus ik wil graag om steun vragen bij het nastreven daarvan.

 

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.