Toyota Mirai: 700 kilometer op één tank

Toyota Mirai: 700 kilometer op één tank

17 mei 2021 0 Door Arjan de Putter

Afgelopen week kwam er nieuws van down under: rally coureur Brendan Reeves was er in geslaagd om bijna 900 kilometer op één tank af te leggen met de Hyundai Nexo. Tegelijkertijd had H2rijders al een onderzoek gepland om te testen hoe de nieuwe Mirai op dit vlak presteert.

Onze aanpak

Waar de Australiërs in een vrijwel rechte lijn gereden hebben (wind mee?), maken wij een volledige ronde om weer bij hetzelfde punt uit te komen: Pitpoint in Arnhem. Het oorspronkelijke plan was anders, maar doordat én het station in Rhoon in storing stond én het testen veel meer tijd in beslag nam dan gedacht (we dachten aan veel minder kilometers…) kozen we ook Pitpoint als eindbestemming.

De route

Als je zo zuinig mogelijk wilt rijden, wil een zo stabiel mogelijke snelheid (vertragen kost immers energie). Dan wil je zo rustig mogelijke wegen en zo min mogelijk rotondes en verkeerslichten. Om het nuttige met het aangename te verenigen is een route geprikt langs de buitengrenzen van Nederland: via Deventer naar Drenthe, Groningen, Friesland, over de Afsluitdijk, langs het IJsselmeer en via de N307 van Enkhuizen naar Lelystad. Daar werd besloten om het roer om te gooien en in plaats van naar Almere en wie weet nog zelfs de Zeeuwse eilanden aan te doen naar Deventer te rijden.

De tocht zelf was een beleving op zich: de landschappen vloeiden geleidelijk in elkaar over: van de Drentse bossen naar een landschap met Groningse herenboerderijen en het licht en ruimte in de Friese bollenstreek. Vervolgens heel veel water op de Afsluitdijk en de N307. Het was een ontdekking van een nieuwe wereld in ons eigen kleine landje.

Voor wie de route of een deel ervan na wil rijden: de route is gelogd via ElektriciTijdrit (link): ik kan het van harte aanbevelen!

De Mirai

Er volgt een uitgebreider testverslag van de Toyota Mirai. Maar alvast in het kort: de auto heeft achterwielaandrijving en volgens Toyota beschikt de Mirai door nog wat aanpassingen over een veel dynamischer weggedrag. Met mijn focus op het vasthouden van snelheden in bochten heb ik flink wat routes snaarstrak doorgestuurd. Ondanks dat de auto een hele hand vol is (net geen 5 meter en net geen 1.900 kg) vind ik dat deze auto het predikaat ‘rijdersauto’ mag dragen. Veranderen van richting is geen enkel probleem en ik had geen enkele keer het idee dat ik de auto op de limiet gereden heb. De Mirai is goed uitgebalanceerd en sturen met deze waterstofauto is een feest!

De uitslag

Brendan Reeves scoorde een gemiddelde van 0,70 kg/100 km. Dankzij de grotere waterstoftanks van de Nexo  (6,5 kg) kwam hij op 887,5 afgelegde kilometers. Met de Mirai scoorde ik het eerste stuk van Arnhem-Deventer dankzij een fluwelen voetje, een dalende weg (A50) en achter een vrachtwagen hangen, een gemiddelde van 0,68 kg/100 km.

Vervolgens vond een fotoshoot plaats (heel veel heen en weer rijden en minder goed voor de efficiency). De rest van de route is op eigen kracht gedaan: niks ‘vrachtwagens hangen’ maar trots de kop in de wind. De route kende veel 60-km wegen en aardig wat 30 km-wegen. De zijn allemaal met de cruise control op de maximum snelheid gereden. En uiteraard is er regelmatig gestopt om het landschap te bewonderen.

Het viel niet mee om de tank leeg te krijgen. Bij thuiskomst had ik nog een derde in de tank zitten. Via een mooie, maar minder efficiënte, route door de Achterhoek ben ik na precies 700 kilometer en met nog 2 kilometer bereik terug aan de pomp gekomen. Het gemiddelde verbruik steeg het laatste stuk naar 0,76 kg/100 km.

Conclusie

700 kilometer op één tank, klinkt leuk, maar het is en blijft natuurlijk ‘kunstmatig’. Komende week test ik de Mirai en het verbruik in meer realistische omstandigheden (snelweg in combinatie met een volle agenda en een ‘vergeet-vooral-niet-te-genieten-rechtervoet’).

Desondanks heeft de nieuwe Mirai indruk gemaakt: hij is nog een stuk zuiniger dan het model van de eerste generatie. En voor wie hem bestelt met de kleinste wielen, kan het verbruik nóg een stuk zuiniger uitvallen. Knap werk van die Japanse ingenieurs!

Tips

Zo haal jij de meeste kilometers uit je tank.

Disclaimer: deze tips gelden ook voor batterij auto’s én auto’s met verbrandingsmotor.

  1. Gebruik de rem zo min mogelijk!
    Anticipeer op rotondes en verkeerslichten en leer aan op welke afstand je gas los laat om de juiste snelheid bij het bereiken van die rotonde of kruising te hebben zonder dat je gas moet bij geven of extra moet bijremmen.
  2. Gebruik de cruise control!
    Stel hem in op de maximum snelheid en laat de techniek het werk voor je doen.
  3. Wordt een ‘bandenfluisteraar’!
    Als je mooie lijnen kunt sturen, hoe je zo veel mogelijk snelheid vast en hoef je na de bocht minder te versnellen. Hier geldt natuurlijk dat het niet ten koste van extra bandenslijtage mag gebeuren.
  4. Ontwikkel een fluwelen rechtervoet!
    Je boekt veel winst door het rechterpedaal behoedzaam te doseren. In plaats daarvan kun je ook voor optie 2 kiezen: laat de cruise control voor je accelereren.