Het Greenpoint Hysolar waterstof tankstation in Nieuwegein heeft de eerste 5.000 tankbeurten achter de rug. Een belangrijke mijlpaal die aantoont dat de waterstof mobiliteit groeit en dat steeds meer weggebruikers het als alternatief zien voor elektrisch rijden. Het zero-emissie tankstation is krap een jaar operationeel.
Zero-emissie energiebron
Steeds meer waterstofrijders vinden de weg naar het waterstof tankstation op de hoek van Aannemingsbedrijf Jos Scholman. Waterstof heeft dan ook het potentieel om een belangrijk onderdeel te worden van de transitie naar emissieloos rijden. Samen met elektrisch rijden is waterstof de enige zero-emissie energiebron. 5.000 tankbeurten is voor een benzine tankstation niet veel, maar voor een waterstof tankstation is het dat wel; een mooie mijlpaal die perspectief biedt voor de toekomst.
Steeds meer andere gebruikers
Het waterstof tankstation dat in juli 2021 geopend is, vormt een samenwerking tussen Aannemingsbedrijf Jos Scholman, Allied Waters, Van Kessel/Greenpoint en Scholt Energy. De eerste tankende voertuigen waren van deze bedrijven, maar wat opvalt is dat steeds meer andere gebruikers de weg vinden naar Nieuwegein. Perry Wens, accountmanager energietransitie bij Van Kessel/Greenpoint, geeft aan: “Meer dan 60% procent van de tankbeurten gebeurt inmiddels door andere klanten. Dat zien we ook aan de betaalmiddelen die gebruikt worden, zoals de Multitankcard en Travelcard. Steeds meer andere bedrijven stappen dus mee in de transitie naar emissieloos rijden en vinden de weg naar ons tankstation. Dat is veelbelovend!”
Van zon tot in de tank
Kortom; de partijen achter het Greenpoint Hysolar station geloven rotsvast in waterstof en gaan verder met ontwikkelen. De volgende stap voor het Greenpoint Hysolar tankstation in Nieuwegein wordt de lokale productie van groene waterstof. Momenteel wordt de waterstof daar nog aangevoerd met een tankwagen, net zoals bij andere tankstations. Perry: “Het plan is om ter plaatse waterstof te gaan produceren. In 2023 wordt een elektrolyzer gebouwd die groene waterstof produceert met elektriciteit van het nabijgelegen zonnepark, dat een vermogen van 9 megawattpiek heeft. Een elektrolyzer heeft een vermogen van 2MW en kan jaarlijks 250 ton waterstof produceren; voldoende voor 1.000 personenauto’s of 50 OV-bussen. Met tubetrailers kan de groene waterstof ook vervoerd worden naar andere tankstations. Hoe mooi zou dat zijn: van zon tot in de tank!?”