De Universiteit van Houston is optimistisch over waterstof-brandstofcelauto's en noemt ze een concurrerend en milieuvriendelijk alternatief voor traditionele benzinevoertuigen.

De auto's passen bij Houston, dat vol zit met verkeer en opstoppingen. Maar ze zijn ook goed voor de wereldgemeenschap, die vastbesloten is om het koolstofgehalte te verminderen.

Verbrandingsmotoren op waterstof lijken het ei van Columbus. Ze zijn veel minder duur in de aanschaf dan brandstofcellen, er is geen zwaar batterijpakket nodig en je hoeft geen extreem zuivere waterstof te gebruiken. In de subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWiM) is de H2ICE nadrukkelijk genoemd.

zepp.solutions, een toonaangevend Nederlands bedrijf gespecialiseerd in waterstof-brandstofceltechnologie, heeft een subsidie van € 1,98 miljoen van het Europese Just Transition Fund (JTF) toegewezen gekregen voor de bouw van een geavanceerde fabriek voor de productievan brandstofcelsystemen.

De Vos Transport Groep ontwikkelt samen met VDL Special Vehicles een truck voor zwaar transport. Vos maakt daarbij gebruik van een brandstofcel van Toyota. Samen met Toyota Motor Europa werken Vos en VDL aan het verduurzamen van de logistieke sector.

Twee dagen op pad mogen met een preproductieauto, hoe bijzonder is dat? Laat dat dan ook nog eens de meest krachtige waterstofauto zijn, die dankzij een systeemvermogen van bijna 300 kW in 6 tellen van 0 naar 100 sprint. De iX5 is imposant van gestalte. Een impressie.

Denemarken wil de groene energiecentrale van Europa worden. Daarvoor zijn pijpleidingen nodig om waterstof van PtX-fabrieken naar consumenten in binnen- en buitenland te transporteren.

Als ondernemer wil je meters kunnen maken, liefst zoveel mogelijk. Die meters met je bestelwagen wil je natuurlijk zo duurzaam mogelijk afleggen. Soms kom je tot de ontdekking dat je meer meters moet maken dan met een batterijelektrische van mogelijk is.

Nu de waterstofauto al een tijdje op de markt is, is er ook een markt van FCEV’s met rijervaring ontstaan. Wat zijn daar de ontwikkelingen? H2 Rijders deed een online onderzoek en ging op zoek naar een jong gebruikte Toyota Mirai van de tweede generatie.

Zepp.solutions, een toonaangevende Nederlandse fabrikant en integrator van brandstofcelsystemen, heeft meer specificaties en de naam onthuld voor hun nieuwe waterstof-brandstofcelaangedreven vrachtwagen: ‘Europa’. Het zero-emissie voertuig is gebaseerd op de meest gebruikte vorm van zwaar wegtransport, de diesel 4x2-trekker.

Met de komst van een nieuwe generatie brandstofcelsysteem komt Honda ook met een update over haar beleid op het gebied van waterstofactiviteiten.

Honda wil het gebruik van waterstof uitbreiden

Honda onderkent drie pijlers voor haar initiatieven:

Elektrisch rijden levert altijd instant koppel, is fluisterstil en accelereert megasnel. Dat geldt zowel voor batterijelektrisch (BEV) als voor waterstof elektrisch (FCEV). Waarom dan toch een verbrandingsmotor op waterstof ontwikkelen? Aan elke keus die je maakt kleven nu eenmaal voor- en nadelen.

De voortgang van de bouw van het aantal waterstoftankstations leek afgelopen jaar moeizaam te verlopen. 2023 is nog maar enkele weken oud en er komen berichten dat er flink wat stations in aanbouw zijn en binnenkort beschikbaar zijn. Een overzicht.

Gaat de waterstofmotor doordringen tot de Formule 1?

Het Duitse tuningbedrijf Abt is al meer dan 100 jaar actief. Ze zijn bekend met de ombouw/opvoersets voor Volkswagen en Audi modellen. Met hun e-Line begeven ze zich nu op de markt van bestelbussen: die bouwen ze om naar waterstofelektrisch.

Afgelopen jaar heeft Toyota ervaring opgedaan met het racen met een waterstofverbrandingsmotor. Dat resulteerde in een aantal technische verbeteringen. Het vermogen steeg met 24% en het koppel met 33%.

Sinds 2017 heb ik ervaring met het internationaal tanken van waterstof. Daar zag ik al snel heel veel ruimte voor verbetering. En die zie ik nog steeds. Als je door meerdere landen rijdt, heb je meerdere betaalsystemen nodig. Rij je zakelijk, dan vergt het extra administratiewerkzaamheden om overzicht te houden.

CMB. TECH kondigde de opening aan van de eerste dual fuel workshop waarmee ze truckconversies verder op willen schalen. Hierdoor kan het fossiele brandstofverbruik en de bijbehorende emissies tot 80% verminderen. De eerste dual fuel trucks worden in maart 2023 aan klanten geleverd. CMB. TECH verwacht 20 trucks per maand om te bouwen.

In het tweede kwartaal van 2023 brengt Stellantis de eerste lichte bedrijfswagens met een brandstofcel op de Nederlandse markt. Het gaat hier om waterstof-elektrische versies van de Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert, die van dezelfde productielijn rollen als de versies met een verbrandingsmotor en batterij-elektrische aandrijflijn.

Het American Transportation Research Institute (ATRI) heeft vandaag een nieuw rapport uitgebracht dat de infrastructuurvereisten beoordeelt voor het omzetten van het Amerikaanse wagenpark naar batterij-elektrisch. Deze analyse,

In september startte BMW al met de bouw van brandstofcellen in eigen fabriek. Inmiddels hebben ze bevestigd dat de bouw van de iX5 Hydrogen is gestart. De BMW iX5 Hydrogen wordt gebouwd in de proeffabriek van de BMW Group in het Research and Innovation Center in München.

Toyota is al heel lang flink actief met het ontwikkelen van voertuigen met een waterstof brandstofcel aandrijflijn. Naast de Mirai volgt er nu ook een pickuptruck, de Hilux, op waterstof.

Vorig jaar liet Honda weten te stoppen met de productie van de Clarity. Onlangs liet Honda weten dat hun Performance Manufacturing Center in Ohia in 2024 start met de productie van een FCEV. Over het model zijn ze nog onduidelijk, behalve dat deze gebaseerd zal zijn op de CR-V.

Hyperion, het Amerikaanse merk met de hypercar, heeft goed door dat je eerst moet kunnen tanken voordat je kunt rijden. Nu is de infrastructuur in de VS redelijk 'scheef' over het land verdeeld. Er zit een enorme concentratie in Californië, er zit wat aan de oostkust en dan heb je het wel gehad.