Test: HYVIA Renault Master

Als ondernemer wil je meters kunnen maken, liefst zoveel mogelijk. Die meters met je bestelwagen wil je natuurlijk zo duurzaam mogelijk afleggen. Soms kom je tot de ontdekking dat je meer meters moet maken dan met een batterijelektrische van mogelijk is. Voor die doelgroep heeft HYVIA de Renault Master van een brandstofcel plus vier waterstoftanks voorzien.

De bestelbus was op de afgelopen World Hydrogen Summit in Rotterdam te zien.  Eén dag daarvoor was H2Rijders.nl uitgenodigd om met de HYVIA en de mensen er achter kennis te maken.

De techniek

In de basis is het vrij simpel: monteer een elektromotor, en laadt onderweg de batterij bij met een brandstofcel. Et voila: het rijbereik schiet van 200 (Renault Master E-Tech) naar de 400 km. Bijvullen (tankinhoud 6,4 kg) kan in vijf minuten. De 33 kWh batterij bijladen via de stekker kan enkel met 7 kW AC, wat iets meer dan vier uur duurt als de accu nagenoeg leeg zou zijn.

David Holderbach, CEO HYVIA bij het demonstratiemodel van de techniek.

2.000 km door Nederland

Wie de berichtgeving over de Renault bestelbussen heeft gevolgd, weet dat er flink wat technische slagen gemaakt moesten worden voordat het idee van een bestelwagen op waterstof realiteit werd. Francis Marteau is het technische brein achter de HYVIA Master.  

Marteau vertelde dat je met een HYVIA Master overal door Europa moet kunnen rijden. Daarom beschikt de Master dus ook over de mogelijkheid om AC (wisselspanning te kunnen laden). Na Frankrijk is Nederland het tweede land waar de HYVIA Master op de markt komt. Dat heeft  te maken met de reeds aanwezige infrastructuur van waterstoftankstations. Marteau bezocht ze allemaal, wat een rit van meer dan 2.000 kilometer door Nederland betekende.

Trots liet Marceau zien dat de Master niets aan laadruimte heeft ingeboet: de toevoer naar de waterstoftanks in het dak loopt via een bestaande holle constructie. De afvoer van de waterdamp (wat er uit de uitlaat komt) verloopt via een koker naast de achterdeur. De enige min is dat het plafond een tweetal centimeters lager zit in vergelijking met de dieselvariant.

Francis Marteau, technical lead engineer van HYVIA, tankt de Master bij (Air Liquide Rhoon)

Over HYVIA

‘HY’ staat voor waterstof (‘Hydrogene’ in het Frans) en ‘VIA’ voor weg. HYVIA is een joint venture van wereldspelers: Renault Group is eigenaar en werkt samen met Plug (elektrolyser en andere waterstofoplossingen).

De HYVIA Master is te bestellen bij vier Nederlandse dealers: Terwolde in Groningen, Stam Amersfoort, Bochane Arnhem en Van Mossel in Rotterdam. Een eerste contract is al getekend: GP Groot (ook uitbater van waterstoftankstation in Noord Holland) heeft al een order geplaatst.

HYVIA biedt ook financiële diensten aan. Het is daarmee mogelijk om een pay-per-kilometer-constructie af te spreken.

Op de stand van de World Hydrogen Summit stond ook een demonstratiemodel van een tankstation. David Holderbach, CEO van HYVIA, gaf aan dat HYVIA ook de waterstof plus een tankstation voor zeer concurrerende prijzen kan leveren.

Hoe rijdt het?

De pers kon een kort rondje rijden: van Ahoy naar Air Liquide in Rhoon. Leuk voor een indruk, maar te kort om de geclaimde actieradius te kunnen verifiëren.

Wat ik vaststelde was een begrensde maximumsnelheid (90 km/h). De enige extra in het interieur is een klein scherm tegen de linkerstijl op het dashboard: dat geeft informatie over de hoeveelheid waterstof in de tank plus het geleverde vermogen door de brandstofcel.

Alle extra onderdelen van de waterstofvariant zijn aangebracht op het dak. Bij elkaar praat je over zo’n vierhonderd kilogrammen die vanuit oogpunt rijdynamiek niet op een handige plek (ver boven het zwaartepunt) zijn aangebracht. Ik kon vaststellen dat je er met onbeladen Master niets van merkt. Bij een volgeladen Master (pay load is 1.000 km) merk je daar nog minder van.

En de praktijk?

De Master met enkel een batterij staat voor € 58.000 in de prijslijst. HYVIA kon nog geen prijzen noemen voor de Nederlandse markt. Ik vernam geruchten dat wie daarvan de actieradius wil verdubbelen moet denken aan het dubbele bedrag.

Die hoge prijs is echter geen showstopper: er is veel interesse in de markt en dat maakt dat er toch genoeg transporteurs wel eens met één waterstofbestelbus willen starten. De orderboeken zijn geopend, de levertijd is naar verwachting zo’n drie maanden.

Tags

(advertentie)
Ingediend door admin op