Elektrisch rijden levert altijd instant koppel, is fluisterstil en accelereert megasnel. Dat geldt zowel voor batterijelektrisch (BEV) als voor waterstof elektrisch (FCEV). Waarom dan toch een verbrandingsmotor op waterstof ontwikkelen? Aan elke keus die je maakt kleven nu eenmaal voor- en nadelen. Het voordeel van H2ICE is dat de productiekosten een flinke factor lager liggen dan de kosten van batterijen en de kosten van een brandstofcel. Dat het niet meer fluisterstil is, ziet niet iedereen als een nadeel. We vergeleken de Yamaha V8 met een benzinebroeder en een brandstofcelauto.
Lexus Yamaha 5.0 V8
Vermogen 455 pk (6.800 rpm)
Koppel 540 Nm (3.800 rpm)
Lexus IS-F 5.0 V8
Vermogen 472 pk (7.100 rpm)
Koppel 536 Nm (4.800 rpm)
Toyota Mirai FCEV
Vermogen 182 pk
Koppel 335 Nm
Competitief met 'muscle cars'
Een V8 is technisch complex, niet bepaald energiezuinig en om die reden al geruime tijd uit de gratie. Behalve bij een liefhebbers groep van deze grommende krachtpatsers. Denk aan de liefhebbers van de Amerikaanse 'muscle cars': de Fords, Dodge en Chevrolets. In Europa is de V8 van een uitstervend ras.
Maakt de H2ICE EV's overbodig?
De voordelen van waterstof rijden zijn een grote actieradius en snel kunnen tanken. De vereiste infrastructuur moet daarvoor nog groeien. Voor de korte termijn zien we nog niet zo snel grote aantallen waterstof V8-en op straat. We zien wel de parallel met de introductie van nieuwe technologieën: die beginnen altijd aan de bovenkant van de markt. Denk aan de Tesla Roadster en daarna de Model S. Het is dan niet moeilijk om je een compacte 3 of 4-cilinder voor te stellen. Sterker nog: die is er al.