Prakash Madari is volgens eigen zeggen mensen- én waterstofdokter. Madari heeft een Toyata Mirai gekocht, al zijn tweede waterstofauto. Net zo als al zijn andere auto’s heeft ook deze een naam gekregen in lijn van de hindoestaanse traditie. Zijn andere waterstofauto, de Hyundai NEXO, noemde hij Kali, en de Mirai heet Shiva, beide goden van de vernietiging van het kwaad: “Het zijn gewoon zuiveraars.”
De techniek in de waterstofauto lijkt voor Madari kinderspel. Hij kan in een paar minuten exact uitleggen hoe het werkt: “Deze auto zuigt lucht naar binnen, filtert dit door HEPA-filters en zet dit vervolgens door naar de cel die het laat samenkomen met de waterstof om de auto te laten rijden.” Een HEPA-filter haalt deeltjes tot 0,01 micrometer uit de lucht waardoor het smog, maar ook virussen filtert. “Corona moet er dus ook aan geloven,” zegt Madari lachend.
Pionieren voor de toekomst
Madari heeft vertrouwen in de ontwikkeling van de waterstofauto: “Ik denk dat de waterstofauto de toekomst heeft. Elektrische auto’s opladen wordt duurder, en ook benzine en LPG moeten eraan geloven. Waterstof is een beter alternatief, dat beter op te wekken en op te slaan is, en beter over te dragen is. Een elektrische auto gaat wel sneller, mijn Tesla trekt sneller op dan mijn Mirai, maar dat is natuurlijk niet altijd nodig.”
Het is nog niet heel erg aantrekkelijk voor particulieren om nu waterstofauto’s te rijden, omdat de voorzieningen niet erg uitgebreid zijn. Maar dit ontwikkelt zich, en deel uitmaken van die ontwikkeling en het pionieren is een uit de hand gelopen hobby van Madari: “Ik was ook een van de eersten in Nederland die een Tesla kocht. Dan moest ik die auto 6 kilometer verderop parkeren om hem op te laden. Dat was 2016, toen waren er ook nog geen superladers. Ook dat was dus echt pionierswerk. En dat wilde ik wel weer: ze verklaarden me bij elektrisch rijden al voor gek.”
Waterstof is een lifestyle
Voor Madari is het rijden van een waterstofauto echt een lifestyle. Maar hij realiseert zich dat dit niet zo maar kan. “Als je in de stad rijdt, kom je alleen maar slechte lucht tegen. En ook nu met de milieutop, is het eerste wat je je af moet vragen: ‘Wat is mijn eigen bijdrage?’ Niet iedereen kan een waterstofauto kopen, dat is natuurlijk luxe. Maar iedereen kan wat doen: korter douchen, minder vlees eten of zuiniger omgaan met je verwarming.”
Madari geniet van het pionieren, terwijl hij wat bijdraagt aan de wereld. En daar doet hij het graag voor: “De toekomst van waterstof is dat je niet vervuilend bent voor je omgeving, en dat het betaalbaar blijft. Daardoor ziet de toekomst er sowieso rooskleurig uit.”