Toyota overweegt vloeibare waterstof na 2e finish 24h Fuji

Toyota heeft ambities onthuld om over te schakelen op vloeibare waterstof voor de Corrolla in raceuitvoering. In juni 2022 werd voor de tweede keer deelgenomen aan de Fuji 24 hours waar opnieuw de finish werd gehaald.

De waterstof conceptauto legde 478 rondjes op tijdens Super Taikye Blue Riband-race. De gemiddelde snelheid was 90,687 km/h. Dat is een forse verbetering ten opzichte van vorig jaar toen met een gemiddelde snelheid van 67,963 km/h 358 ronden werden afgelegd.

De auto werd daarmee zesde van de zes auto's in de ST-Q-klasse die de finish haalden. Dat is een klasse voor auto's die niet aan specifiek technische voorschriften voldeden. Dit veld werd gewonnen door de Nissan GT-R Nismo GT3 die 760 ronden wist af te leggen.

Bijzondere coureurs

De Corolla op waterstof werd bestuurd door Akio Toyoda (president van Toyota) die stond ingeschreven als 'Morizo'), Super GT-racer Hiroaki Ishiura, Masahiro Sasaki, Yasuhior Ogyra, aangevuld met Toyota WRC-baas Jari-Matti Latvala en rallyster Norihiko Katsuta.

Cijfers

Sasaki zette met een tijd van 1:58'867 het snelste kwalificatieronde met de Corolla neer, een verschil van 18 seconden met de snelste auto's (FIA GT3), net als de snelste ronde tijdens de race (1:59'876). Dat was ongeveer vijf seconden sneller dan in 2021.

Latvala zat 58 ronden aan het stuur, met een snelste tijd van 2:01'758. Niet gek voor zijn eerste circuitrace in 12 jaar.

Toyota beweerde vóór de race dat de 1,6 turbo uit de GR Yaris 20% meer vermogen had dan de vorige versie en een 30% hoger koppel. Tevens was de actieradius met 20% toegenomen.

Dat laatste werd bevestigd tijdens de race. Daarin kwam de Corolla 41 keer naar de pits om te tanken. Dat was een gemiddelde van 11,7 per stint. Vorige jaar was dat nog 10,2 ronden gemiddeld.

Vloeibare waterstof

Toyota gaf aan de overstap naar vloeibare waterstof te overwegen. Dat zou het rijbereik van de Corolla ongeveer verdubbelen, terwijl het tankstation (zie foto) maar liefst 75% kleiner kan. De uitdaging is dan echter wel om de waterstof bij een temperatuur van -253 graden Celsius op te slaan.

Tankstation - foto: Kazuya Minakoshi

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op