Toyota is aan het experimenten om de prijswinnende GR Yaris ook als waterstofauto te ontwikkelen. Dit ontwerp deelt dezelfde aandrijflijn als de op waterstof rijdende Corolla Sport, die momenteel rijdt op de Super Taikyu Series race in Japan. De brandstof, de brandstoftank en het tankproces zijn gelijk als in de Mirai, Toyota’s vlaggenschip op het gebied van duurzame auto’s.
De waterstofmotor van de GP Yaris heeft bijna geen uitstoot, terwijl het geluid en gevoel heeft van een normale verbrandingsmotor. De ontwikkeling van dit type auto’s zet zich door, door de zware omstandigheden van de motorsport in Japan.
Vergelijkbaar met ICE
De subtiele mechanische aanpassingen beperken zich tot het versterken van het blok (aangezien waterstof heftiger explodeert dan benzine), nieuwe klepzittingen en een verbeterd injectiesysteem. De baas van de aandrijflijn, Thiebauld Paquet, schatte dat hij “vergelijkbare efficiëntie” zou bereiken als zijn ongewijzigde benzine-tegenhanger, maar prestatiedetails blijven geheim.
De snelheid en het geluid zullen vergelijkbaar als een ICE (Internal Combustion Engine), wat al te horen is bij de een Corolla die rijdt op waterstof. Ceo van Toyota Europa Matt Harrison zei hierover: “De opbeurende boodschap van de GR Yaris H2 is deze: zelfs in een toekomst zonder uitstoot kunnen we nog steeds genieten van autosensaties die vergelijkbaar zijn met die van vandaag.”
Green Deal 2050
Het ontwikkelen van waterstoftechnologie sluit aan bij de doelstelling van de Green Deal om richting 2050 de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Toyota is in 1992 begonnen met de ontwikkeling van brandstofcellen, en is deze sindsdien blijven verfijnen. Ze zien de mogelijkheden namelijk als een van de belangrijkste bouwstenen voor CO2-reductie. Daarom willen ze deze brandstofceltechnologie niet beperken tot personenauto’s, maar ook in gebruiksvriendelijke modules voor partnertoepassingen integreren.