BMW iX5 in de stad

De Universiteit van Houston is optimistisch over waterstof-brandstofcelauto's en noemt ze een concurrerend en milieuvriendelijk alternatief voor traditionele benzinevoertuigen.

De auto's passen bij Houston, dat vol zit met verkeer en opstoppingen. Maar ze zijn ook goed voor de wereldgemeenschap, die vastbesloten is om het koolstofgehalte te verminderen.

In het witboek met de titel Concurrerende prijsstelling van waterstof als economisch alternatief voor benzine en diesel voor de transportsector in Houston, zeiden onderzoekers dat er elk jaar meer dan 230 miljoen ton kooldioxidegas vrijkomt door de transportsector in Texas. Het Texas Department of Transportation voegde eraan toe dat Houston in 2022 5,5 miljoen geregistreerde voertuigen had.

Bedenk dat Houston de thuisbasis is van verschillende waterstoffaciliteiten die voor industriële doeleinden worden gebruikt. Grijze waterstof - gemaakt van aardgas - wordt tegenwoordig veel gebruikt bij de raffinage van aardolie en de productie van kunstmest. In het bijzonder kraakt het zwaardere oliën om lichtere aardolieproducten te vormen en produceert het ammoniak voor meststoffen. Maar groene waterstof heeft veel potentieel in de transport- en elektriciteitsmarkten.

"Het heeft meer dan voldoende water en commerciële filtersystemen om de opwekking van waterstof te ondersteunen", aldus de studie. "Voeg daarbij de bestaande infrastructuur voor aardgaspijpleidingen, die de productie en levering van waterstof kosteneffectiever maakt en Houston ideaal maakt voor de overgang van traditionele voertuigen naar voertuigen op waterstof."

 

De studie vergelijkt stoommethaanreforming met en zonder koolstofafvang en elektrolyse met behulp van netelektriciteit. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven aanzienlijk kunnen profiteren van het gebruik van waterstof als brandstofbron voor auto's, zowel ecologisch als economisch.

Natuurlijk leiden elektrische voertuigen die lithium-ionbatterijen gebruiken de markt voor alternatieve auto's. De Europese Unie schaft de verbrandingsmotor tegen 2040 uit, terwijl de regering-Biden wil dat tegen 2030 de helft van alle in de VS verkochte voertuigen op elektriciteit rijdt.

Elektrische voertuigen maken 2% uit van de wereldwijde automarkt. De Amerikaanse Energy Information Administration zegt dat hybrides die op elektriciteit en gas rijden tegen 2050 34% van de auto's in ontwikkelde landen en 28% in opkomende economieën zullen uitmaken.

Steden en bedrijven willen de traditionele route vermijden

Auto's op waterstof hebben enkele voordelen ten opzichte van EV's, namelijk dat ze langere afstanden kunnen rijden voordat ze moeten worden bijgevuld. Het belangrijkste is dat het uitlaatgas van een waterstofmotor bestaat uit pure waterdamp. Het is dus emissievrij.

Het Congres heeft "miljarden dollars uitgetrokken om een vraag naar waterstof te ontwikkelen en uit te voeren. Nu, dat zal complementair zijn met fossiel, omdat we waterstof kunnen produceren met stoomreforming methaan en koolstofafvang kunnen gebruiken - en het zou wel eens in aanmerking kunnen komen voor het belastingkrediet voor schone waterstof, "zei Mark Menezes, chief executive van de United States Energy Association op een recent forum.

"Landen zouden ervoor kunnen kiezen om de traditionele route te volgen," voegde Menezes eraan toe. "Maar ze zien nu misschien een kans om over veel stappen heen te springen die we moesten doorlopen; ze zien leiderschap hier in de Verenigde Staten op het gebied van waterstof. We maken een keuze als reactie op de milieuproblemen."

Tegen 2030 zei Mike Strizki - oprichter van het Hydrogen House - dat groene waterstof als energievorm mainstream zal worden: Toyota en Hyundai zetten erop in. De brandstof, die geen uitstoot achterlaat in combinatie met zuurstof in een brandstofcel, kan alles laten draaien, van voertuigen tot fabrieken tot energiecentrales. In het geval van auto's is het veiliger dan benzine, lichter dan lucht en gemakkelijk te onderhouden. En één waterstofstation kan dagelijks 400 auto's bedienen met een tankbeurt van 10 minuten.

Waterstofinfrastructuur moet groeien

Het belangrijkste is om de waterstofinfrastructuur uit te bouwen. Terwijl Strizki optimistisch is over de dalende kosten van groene waterstof en technologie, zeggen anderen dat het tijd zal kosten. Het belangrijkste probleem is het verlagen van de kosten van elektrolyzers, die een elektrische stroom creëren die de waterstof en zuurstof van water scheidt.

Het streven om tegen 2050 netto nul te bereiken, zorgt er echter voor dat beleidsmakers regels opstellen om bedrijven te motiveren om te investeren en de productie op te schalen.

"Klimaatverandering is een existentiële bedreiging voor de planeet", zei Melanie Kenderdine, directeur van het Energy Future Initiative, op het forum van de Amerikaanse Energy Association. "We hebben een zeer doordachte opeenvolging van beleidsmaatregelen nodig om tot netto nul te komen. Dus ik denk dat focussen op de moeilijkst te decarboniseren sectoren en het helpen van de minst ontwikkelde landen bij de overgang de twee kritieke kwesties zijn."


Dit artikel is een geautomatiseerde vertaling van een artikel op Environmentenergyleader.com.

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op