Waterstof is een belangrijke speler in de toekomst van mobiliteit en speelt een sleutelrol in de verduurzaming van de transportsector. Als energiebron biedt waterstof talloze mogelijkheden voor auto's, bestelwagens, trucks en zelfs zware industrie. Maar hoe werkt het precies? Wat zijn de voordelen van mobiliteit op waterstof? En wat kunnen we verwachten van de toekomstige infrastructuur? In deze pagina beantwoorden we al je vragen over waterstof, mobiliteit en de toekomst van vervoersoplossingen op waterstof.
Wat zijn de verschillende soorten waterstof? (De "kleuren" van waterstof)
Waterstof is er in verschillende vormen, die worden aangeduid met kleuren, afhankelijk van de productiemethode. Dit zijn de belangrijkste typen:
- Groene waterstof: Geproduceerd door middel van elektrolyse, waarbij elektriciteit uit hernieuwbare bronnen (zoals zonne- of windenergie) wordt gebruikt om water (H2O) in waterstof en zuurstof te splitsen. Dit is de meest duurzame vorm van waterstof.
- Blauwe waterstof: Wordt geproduceerd uit aardgas (methaan) via stoom-methaan reforming (SMR), met daarbij het vastleggen van de CO2-uitstoot via koolstofafvang en -opslag (CCS). Hoewel minder duurzaam dan groene waterstof, heeft het nog steeds lagere uitstoot dan fossiele brandstoffen.
- Grijze waterstof: Vergelijkbaar met blauwe waterstof, maar zonder het vastleggen van CO2. Dit is de minst duurzame vorm van waterstof.
- Turquoise waterstof: Een relatief nieuwe technologie waarbij methaan wordt omgezet in waterstof en vaste koolstof. Dit heeft potentieel, maar is nog in de ontwikkelingsfase.
Groene waterstof wordt gezien als de meest toekomstgerichte optie voor mobiliteit, omdat het volledig CO2-vrij is en aansluit bij de wereldwijde verduurzamingsdoelen.
In welke vormen komt waterstof voor? Gas en vloeibaar
Waterstof kan zowel in gasvorm als in vloeibare vorm worden gebruikt, afhankelijk van de toepassing en het transport.
- Gasvormige waterstof: Dit is de meest gebruikte vorm voor mobiliteit. Het wordt opgeslagen in hoge-druk tanks (meestal 350 of 700 bar) en gebruikt in voertuigen die werken met brandstofceltechnologie. Gasvormige waterstof is eenvoudig te vervoeren en op te slaan, maar vereist een goed ontwikkeld netwerk van tankstations.
- Vloeibare waterstof: Waterstof kan ook worden gekoeld tot extreem lage temperaturen (-253°C) om vloeibaar te worden. Dit maakt het mogelijk om grotere hoeveelheden waterstof te transporteren en op te slaan in een kleinere ruimte. Vloeibare waterstof wordt echter nog voornamelijk gebruikt voor toepassingen buiten de mobiliteit, zoals in de ruimtevaart of zware industrie, maar zou in de toekomst een grotere rol kunnen spelen in de transportsector.
Soorten aandrijflijnen: Van brandstofcel tot verbrandingsmotor
Er zijn verschillende soorten aandrijflijnen die gebruik kunnen maken van waterstof als brandstof:
- Brandstofcel: De meest populaire technologie voor waterstofaandrijving. In een brandstofcel wordt waterstof omgezet in elektriciteit, die vervolgens de elektromotor van het voertuig aandrijft. Dit is de schoonste en meest efficiënte manier van waterstofgebruik in voertuigen.
- Hybride waterstof: Deze voertuigen combineren een brandstofcel met een batterij, waardoor ze zowel op waterstof als elektriciteit kunnen rijden. Dit zorgt voor grotere actieradius en flexibiliteit.
- Verbrandingsmotor op waterstof: Er wordt ook geëxperimenteerd met verbrandingsmotoren die op waterstof kunnen draaien, hoewel dit minder efficiënt en minder duurzaam is dan brandstofcellen. Dit type aandrijving is voorlopig voornamelijk een onderzoeksgebied.
Welke auto's zijn er op waterstof?
Er zijn al diverse modellen van waterstofauto's op de markt, die het verschil maken in de overgang naar duurzame mobiliteit. Enkele populaire waterstofauto's zijn:
- Toyota Mirai: Een van de eerste commerciële waterstofauto's, die al in verschillende landen beschikbaar is. De Toyota Mirai combineert uitstekende prestaties met een actieradius van meer dan 500 km op een tank waterstof.
- Hyundai Nexo: Een SUV die volledig op waterstof werkt, met een bereik van zo'n 660 km. Het is een van de meest geavanceerde waterstofvoertuigen die momenteel beschikbaar zijn.
- BMW iX5 Hydrogen: BMW is bezig met het ontwikkelen van een waterstof-SUV, die de potentie heeft om een grotere markt aan te spreken. Dit model bevindt zich momenteel in de testfase.
Welke bestelwagens op waterstof zijn er?
Waterstof wordt ook steeds vaker gebruikt in bestelwagens voor het vrachtvervoer, vooral voor lange afstanden. Enkele voorbeelden van bestelwagens op waterstof zijn:
- Mercedes-Benz GenH2: Mercedes werkt aan een waterstof bestelwagen die ideaal is voor zware en lange ritten. De GenH2 is ontworpen voor vrachtvervoer en kan tot 400 km rijden op één tank.
- MAN Fuel Cell Truck: MAN is een pionier op het gebied van waterstofvrachtwagens en werkt aan een model voor de lange-afstandstransportsector.
Welke trucks zijn er op waterstof?
De waterstoftruck is een van de meest veelbelovende toepassingen van waterstof in de transportsector. Deze trucks zijn bijzonder geschikt voor het zware transport over lange afstanden:
- Nikola Two: Nikola, een bekend merk in de waterstoftruckindustrie, heeft de Nikola Two ontwikkeld, een waterstof-aangedreven vrachtwagen die de transportsector een duurzame oplossing biedt voor zware ladingen.
- Hyundai Xcient Fuel Cell: Hyundai heeft al verschillende waterstofvrachtwagens op de weg, waaronder de Xcient Fuel Cell, die met succes wordt ingezet voor het zware vrachtvervoer in landen als Zwitserland.
Waar kun je tanken in Europa? Wat is de beste kaart? Wat kost het?
Waterstoftankstations in Europa zijn nog in de opbouwfase, maar het netwerk groeit snel. Enkele van de landen die vooruitlopen in de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur zijn Duitsland, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
- Waterstofkaarten: Er zijn verschillende apps en kaarten waarmee je waterstofstations kunt vinden. Hydrogen Map en H2Stations bieden gedetailleerde informatie over tankstations in Europa.
- Kosten: De prijs per kilogram waterstof varieert, maar ligt meestal tussen de 9 en 15 euro per kilogram, afhankelijk van het land en de locatie. Dit maakt het tanken op waterstof momenteel duurder dan benzine of diesel, maar de kosten zullen naar verwachting dalen naarmate de vraag toeneemt en de productie-efficiëntie verbetert.
- Toekomstige prijsverwachting: Het is te verwachten dat de prijs van waterstof zal dalen naarmate de productiecapaciteit toeneemt en de infrastructuur zich uitbreidt. Dit wordt versterkt door subsidies en investeringen in de waterstofsector.
Waarom is mobiliteit op waterstof een goed idee?
Waterstof biedt talloze voordelen voor de mobiliteit van de toekomst:
- Zero-emissie: Waterstofvoertuigen stoten alleen waterdamp uit, wat bijdraagt aan een schoner milieu en de strijd tegen klimaatverandering.
- Lange actieradius: Waterstofauto's kunnen vaak een grotere actieradius bieden dan elektrische voertuigen, waardoor ze ideaal zijn voor lange ritten.
- Snelle tanktijden: Het tanken van waterstof is vergelijkbaar met het tanken van benzine of diesel en duurt slechts enkele minuten.
- Groeiende markt: De vraag naar waterstof neemt toe, en met de groeiende markt zal de kostprijs van waterstof blijven dalen.
- Ondersteuning van de industrie: Waterstof is niet alleen goed voor mobiliteit, maar wordt ook steeds meer gebruikt in de industrie, wat de beschikbaarheid en infrastructuur ten goede komt.
Marktontwikkeling en toekomst
Waterstof is niet alleen een oplossing voor de industrie, maar wordt steeds vaker erkend als een belangrijke brandstof voor duurzame mobiliteit. De technologische vooruitgang, de stijgende vraag naar waterstof en de dalende productiekosten wijzen op een veelbelovende toekomst voor waterstof als mobiliteitsoplossing.
Toekomst van waterstofproductie en infrastructuur
De toekomst van waterstofproductie is sterk verbonden met de ontwikkelingen in duurzame energie en technologieën voor het opvangen van CO2. Er wordt wereldwijd veel geïnvesteerd in het opzetten van grootschalige productiecapaciteit voor groene waterstof, voornamelijk door elektrolyse van water met hernieuwbare energie. Dit proces zal steeds efficiënter worden, waardoor de kosten van groene waterstof in de komende jaren sterk kunnen dalen.
De uitdaging ligt in de uitbreiding van de waterstofinfrastructuur, zoals tankstations en distributienetwerken. Momenteel is het aantal waterstoftankstations beperkt, maar het netwerk groeit snel in Europa, met landen zoals Duitsland, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk die voorop lopen. De Europese Unie heeft ambitieuze plannen om de infrastructuur voor waterstof te versterken, onder andere door het opzetten van een transnationaal netwerk van tankstations en de ontwikkeling van waterstofpijpleidingen. Dit zal het makkelijker maken voor consumenten om over te stappen op waterstofvoertuigen, terwijl tegelijkertijd de efficiëntie van de transport- en distributieprocessen wordt verbeterd. Naarmate het aanbod van waterstoftoepassingen toeneemt, zullen de kosten voor infrastructuur omlaag gaan, waardoor waterstof voor een breder publiek beschikbaar wordt.
Vergelijking van waterstof met andere alternatieven
Waterstof wordt vaak vergeleken met andere alternatieven voor duurzame mobiliteit, zoals batterij-elektrische voertuigen (BEV's) en biobrandstoffen. Een van de belangrijkste voordelen van waterstof ten opzichte van BEV's is de lange actieradius en de snelle tanktijden. Waar BEV's vaak uren nodig hebben om op te laden, duurt het tanken van waterstof slechts enkele minuten, vergelijkbaar met het tanken van benzine of diesel. Dit maakt waterstofvoertuigen bijzonder geschikt voor langeafstandstransport, zoals vrachtvervoer en openbaar vervoer, waar laadtijd een significant probleem kan zijn.
Daarnaast is waterstof een bijzonder veelzijdige energiedrager. Het kan niet alleen worden gebruikt voor mobiliteit, maar ook voor de industriële sector, de gebouwde omgeving en energieopslag. In vergelijking met biobrandstoffen, die vaak in de landbouw worden geproduceerd en daardoor kunnen concurreren met voedselproductie en natuurlijke hulpbronnen, heeft waterstof geen directe impact op voedselvoorziening en landgebruik. Waterstof kan dus een duurzamere oplossing zijn op lange termijn, zeker als het geproduceerd wordt uit hernieuwbare bronnen.
Het belangrijkste verschil tussen waterstof en andere alternatieven ligt in de productiemethoden. Groene waterstof kan alleen effectief worden geproduceerd wanneer er voldoende hernieuwbare energiebronnen beschikbaar zijn, terwijl BEV's kunnen worden opgeladen via het elektriciteitsnet, dat in veel gevallen nog gedeeltelijk afhankelijk is van fossiele brandstoffen. De inzet van waterstof zal dan ook sterk afhangen van de snelheid waarmee hernieuwbare energiebronnen op grote schaal kunnen worden uitgerold.
Waterstof en de circulaire economie
Waterstof kan een sleutelrol spelen in de overgang naar een circulaire economie, vooral door het gebruik van reststoffen en herbruikbare grondstoffen. Groene waterstof kan bijvoorbeeld worden geproduceerd door elektrolyse van water met hernieuwbare elektriciteit, waarbij overtollige elektriciteit van zonne- en windenergie wordt omgezet in waterstof. Dit biedt niet alleen een oplossing voor de opslag van overtollige energie, maar het zorgt er ook voor dat er een waardevolle en herbruikbare energiebron ontstaat, die verder kan worden ingezet voor mobiliteit, industrie en de energievoorziening.
Daarnaast kan waterstof bijdragen aan het verminderen van CO2-uitstoot door het gebruik van CO2 als een grondstof voor de productie van waterstof. Dit kan bijvoorbeeld door middel van zogenaamde power-to-X technologieën, waarbij CO2 uit industriële processen wordt vastgelegd en gebruikt voor de productie van synthetische brandstoffen of groene waterstof. Dit soort innovaties maakt het mogelijk om de CO2-uitstoot uit de industrie te benutten, wat bijdraagt aan het sluiten van de kringloop van de circulaire economie.
Een ander aspect van waterstof in de circulaire economie is het potentieel voor hernieuwbare waterstof als energiedrager voor de recycling van materialen en producten. In plaats van fossiele brandstoffen te gebruiken, kunnen waterstofvoertuigen en -technologieën bijdragen aan de verduurzaming van het productieproces, terwijl tegelijkertijd waardevolle grondstoffen en energie opnieuw in de keten worden opgenomen.
Door deze circulaire benadering biedt waterstof een manier om zowel de productie van energie als de consumptie van grondstoffen duurzamer te maken, wat uiteindelijk leidt tot een lagere belasting van het milieu en meer mogelijkheden voor hergebruik en recycling van materialen.
Deze aanvullingen benadrukken de bredere context van waterstof als energiebron en mobiliteitsoplossing, en waarom het van cruciaal belang is voor zowel de overgang naar duurzame mobiliteit als de ontwikkeling van een circulaire economie. Door waterstof te integreren in zowel de mobiliteit als de industriële sector, kan het een krachtige motor worden voor de verduurzaming van meerdere sectoren.