De 54 jarige Dick van Gogh uit Sint-Anthonis wind er geen doekjes om: “waterstof is de toekomst”. Dick is de eerste eigenaar van de enige waterstoffiets in Nederland. Toen hij hoorde dat er in Frankrijk 150 op de markt zouden komen heeft hij er direct een gekocht. Het is een aparte verschijning, tussen alle waterstofauto’s op de Automotive Campus in Helmond staat één waterstoffiets. Ondanks de robuuste uitstraling en de waterstoftank aan de voorkant van de fiets doet hij niet vermoeden dat het een hoogstaand stuk techniek is. Toen Dick werd gevraagd wat de waterstoffiets nou zo handig maakt antwoorde hij: "Op dit moment is er helemaal niets handig aan zo'n fiets, want je kan hem nergens vullen." Maar daar gaat het niet om.
Nu heel Nederland overstapt op de elektrische fiets, is het belangrijk dat we beseffen dat in de accu’s een hoop rommel zit, verteld Dick. "Waterstof kan een duurzame energiebron zijn omdat je waterstof kunt gebruiken om groene elektriciteit op de slaan.". Het probleem zit hem in het feit dat je een teveel aan zonne- of windenergie niet kan opslaan. Door die groene energie om te zetten in waterstof kun je vervolgens auto’s, fietsen en zelfs huizen van energie voorzien. Dan moeten er natuurlijk wel vulstations komen, waar je kunt tanken. Want de waterstoffiets aan het stopcontact hangen gaat natuurlijk niet.
Speciale tank om te vullen
De eerste waterstoffiets in Nederland weegt 32 kilogram en je kan er ongeveer 150 kilometer mee rijden voor de tank leeg is. Tanken gaat gelukkig vlot. Nu gebeurt dat nog met een aparte waterstoftank van 20 liter die Dick zelf in de schuur heeft staan. Met die 20 liter waterstof kan hij ruim duizend kilometer fietsen. Natuurlijk hoopt hij later wel naar een echt vulstation toe te kunnen fietsen.
Echt praktisch is hij nog niet, de waterstoffiets. Dick hoopt dat gemeenten en grote bedrijven de stap durven te wagen. "Ik droom ervan om uiteindelijk met bijvoorbeeld ASML in gesprek te kunnen. Die hebben nogal parkeerproblemen en ze gebruiken al waterstof in hun productieprocessen. Als zij nou voor zo'n 30 medewerkers een fiets regelen en een vulstation, dan is dat een mooie, duurzame oplossing.", aldus Dick van Gogh.
Momenteel kost de fiets zo’n 9000 euro. Natuurlijk worden ook die fietsen vanzelf goedkoper, maar dat duurt nog even. Neem een voorbeeld aan Tesla. "De waterstoffiets is in mijn ogen écht de toekomst. En oh ja, hij fietst heerlijk!” zegt Dick.