Doorbraak brandstofcel dankzij Volkswagen?

Door een patentaanvraag is in de openbaarheid gekomen dat Volkswagen stilletjes doorwerkt aan de ontwikkeling van een waterstofbrandstofcel. Het betreft een patent die Volkswagen samen met partner Kraftwerk (nanocoated full metallic Tubes) heeft aangevraagd.

Kraftwerk meldt in een video dat deze brandstofcel vele malen efficiënter is dan een lithium batterij. Na een rit van 2.000 kilometer kun je in één minuut van nieuwe energie zijn voorzien. Het gewicht én de kostprijs van het hele systeem ligt een derde lager dan van een lithium batterij voor een EV.

Herbert Diess tegen waterstoftechnologie

Wat dit bericht smeuïg maakt is dat Herbert Dies, CEO van Volkswagen, zich altijd fel over waterstoftechnologie heeft getoond.  Daarbij ligt hij geheel in lijn met zijn voorbeeld Elon Musk, die in het verleden meermaals van een ‘fool’s cell’ heeft gesproken.

Het is echter een publiek geheim dat Bentley, onderdeel van de Volkswagen groep, gewoon aan de ontwikkeling van een waterstofaandrijflijn is blijven doorwerken. En ook bij Audi wordt nog steeds gesproken over de h-tron.

Spectaculaire doorbraak

Het belangrijkste verschil tussen de brandstofcellen van Hyundai en Toyota is dat Kraftwerk Tubes een keramisch membraan gebruikt in plaats van een plastic membraan. Daarmee zijn ze volgens Kühn, CEO van Kraftwerk, de enige fabrikant die dat membraan zo produceert dat de brandstofcel snel kan worden gestart.

Dat heeft grote financiële voordelen: de productie is vele malen goedkoper dan die van polymere brandstofcellen en er is helemaal geen platina meer nodig. En juist dat edelmetaal drijft de kosten van conventionele brandstofcellen op.

De techniek is vergelijkbaar met die van het nieuwe type batterij waar fabrikant al jaren aan werken: de ‘solid state’ batterij. ‘Technologisch zou deze bijna gelijkwaardig zijn aan onze oplossing’, zegt Kühn. ‘de twee hebben bijna dezelfde elektrolyten en een vergelijkbare materiaalstructuur. De solid state batterij gebruikt echter een vaste stof om de energie in op te slaan, terwijl in onze brandstofcel een gas de energiedrager is.

Lithium is niet de oplossing

Lithium is absoluut niet de oplossing. De solid state batterij zou dat kunnen zijn, maar die is nog niet klaar,’ stelt Kühn. Als je thuis geen laadpaalvoorziening hebt, is dit een oplossing. Een ander voordeel is dat de restwarmte van de brandstofcel (400 graden) prima bruikbaar is voor bijvoorbeeld verwarming van het interieur, zonder dat dat extra energie kost.

Vanaf 2026 in serieproductie

Het klinkt allemaal veelbelovend. Toch zullen we tot zeker 2026 moeten wachten tot deze oplossing in massaproductie kan gaan. Kühn geeft aan dat hun productielocatie in Dresden al uitgerust is voor een productie van 50.000 buizen per dag. Het doel van Kraftwerk is dat er in 2026 een eerste serie moet worden gelanceerd in de orde van grootte van 10.000 auto's, van meerdere autofabrikanten.

Uitspraken Diess hadden negatieve impact

De stevige uitspraken van Diess hadden een negatieve impact voor Kraftwerk hebben gehad doordat sommige leveranciers van Kraftwerk bang werden dat het project werd stopgezet. In tegenstelling tot topman Diess communiceerde voormalig hoofdstrateeg Michael Jost wel openlijk dat er binnen het bedrijf nog gewoon doorgewerkt werd aan de ontwikkeling van de brandstofcel.

Tags

(advertentie)

Reacties

admin

Dit is echt de techniek van de toekomst. Groene stroom kan gebruikt worden voor het produceren van waterstof en met de nieuwe techniek van VW kunnen volledig energetisch neutraal rijden. Wellcht nu nog proberen om de productie van auto’s nog groener te doen worden…

admin

Congratulations and best wishes for hydrogen economy

admin

[…] we er andere ontwikkelingen bij betrekken, zoals een brandstofcel met een flink hoger rendement , dan biedt dit mogelijkheden om ook kleinere voertuigen (lager verbruik, minder waterstof nodig) […]

admin

[…] week publiceerden we op H2Rijders.nl een artikel over een patent dat Volkswagen samen met Kraftwerk heeft aangevraagd voor een nieuw type brandstofcel. De vinding zorgt voor een actieradius van 2.000 […]

admin

[…] Die tijd kan worden benut voor het verbeteren van het rendement op belangrijke onderdelen. Zo is Volkswagen samen met Kraftwerk bezig met het ontwikkelen van een brandstofcel met een flink hoger rendement (en flink lagere […]

admin

Dat lijkt mij ook Stephan! Ik heb inmiddels geleerd dat we geen enkele ontwikkeling en oplossing moeten uitsluiten.

(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op