Doosan wil waterstofbussen en vrachtwagens gaan produceren, dus denken experts dat ze een tijdelijke samenwerking zullen aangaan. Het gevolg: concurrentie met Hyundai Motor lijkt onvermijdelijk.
Er zal een waterstofaggregaat voor commerciële voertuigen worden ontwikkeld, waarmee Doosan zijn intrede op de waterstofbus- en vrachtwagenmarkten doet. “We gaan een waterstofaggregaat voor landvoertuigen ontwikkelen. We zijn ook bezig met het beoordelen van een totale laadoplossing bij busdepots die zowel waterstof als elektrische bussen kan opladen”, vertelde een directeur van Doosan Fuel Cell, een unit van Doosan gericht op waterstof.
Een waterstofaggregaat is een soort generator, wat hetzelfde is als een motor van een voertuig met een verbrandingsmotor. In een waterstofaggregaat zijn brandstofcellen geïnstalleerd om elektriciteit op te wekken en een elektromotor aan te drijven. Doosan produceerde voorheen alleen waterstofaggregaten voor drones en dit is de eerste keer dat het er een voor auto’s ontwikkelt.
Koreaanse waterstofbussen
Het waterstofaggregaat van Doosan heeft een concurrentievoordeel op de markt, omdat het lichter is en een kortere oplaadtijd biedt dan batterijen. Het gecommercialiseerde product heeft synergieën gecreëerd met zijn zusterbedrijf Doosan Mobility Innovation, dat drones produceert. Doosan’s ontwikkeling van waterstofaggregaten voor auto’s volgt het agressieve streven van de Koreaanse regering naar de waterstofeconomie.
De Koreaanse regering streeft ernaar om tegen volgend jaar openbare bussen over te schakelen op waterstofbussen en er 2.000 in gebruik te nemen. Het doel is om tegen 2040 40.000 waterstofbussen op de weg te zetten en 20.000 eenheden te exporteren. In het geval van waterstoftrucks is het doel 30.000 eenheden voor binnenlands gebruik en 90.000 eenheden voor export. Volgens de functionaris is de ambitie van Doosan niet beperkt tot het produceren van componenten voor waterstofvoertuigen.
Het uiteindelijke doel is om een heel ecosysteem te creëren. Het conglomeraat dat zich richt op industriële apparatuur overweegt om zijn waterstofbrandstofcelsysteem Tri-gen te installeren bij busdepots en het te gebruiken als oplader voor zowel elektrische als waterstofbussen.
Doosan’s Tri-gen, dat eruitziet als een gigantische container, kan waterstof, elektriciteit en warmte tegelijk opwekken met aardgas. Hij kan tot 220 kilogram waterstof per dag produceren en tussen 350 en 450 kilowatt elektriciteit opwekken, wat krachtig genoeg is om Hyundai’s Ioniq5 in 10-12 minuten snel op te laden. Aangezien Tri-gen geen extra netwerkinfrastructuur nodig heeft, wordt het beschouwd als een van de goedkoopste oplaadoplossingen voor de vroege stadia van de waterstofeconomie.
Grote concurrentie met Hyundai
Nu Doosan zijn intrede doet op de markten voor waterstofbussen en vrachtwagens, lijkt concurrentie met Hyundai Motor onvermijdelijk. Om initiatief te nemen op de markt voor waterstoftrucks, is Hyundai Motor al een samenwerking aangegaan met grote logistieke bedrijven. In september kwamen Hyundai Glovis en CJ Logistics met Hyundai Motor overeen om twee eenheden van de waterstoftruck Xcient van de autofabrikant te kopen en deze in het veld te testen. Vanaf deze maand zal Coupang ook een Xcient exploiteren en de haalbaarheid ervan testen.
Volgens Kim zou Hyundai Motor moeite kunnen hebben om prijsconcurrentievermogen te bereiken voor zijn waterstofbussen en vrachtwagens, net als zijn situatie op de markt voor elektrische bussen. Dit zou voor Doosan een venster kunnen openen om externe partners te vinden en zijn waterstofaggregaten te leveren, net zoals buitenlandse autofabrikanten en Koreaanse batterijfabrikanten strategische partnerschappen aangaan.
Een in eigen land gemaakte waterstofbus kost ongeveer 400 miljoen won, wat 100 miljoen won duurder is dan een in China gemaakt model. In het geval van Seoul zijn van de 352 elektrische bussen die de stad dit jaar van plan is te kopen, 117 van Chinese merken.
Bron: https://www.koreaherald.com/view.php?ud=20211121000167