Het HAN Hydromotive team heeft door de jaren heen al enige ervaring opgedaan met waterstof. Het team is vanaf 2011 begonnen met het toepassen van waterstof in hun voertuig, maar hoe wordt dit gedaan en wat is het doel? Van alle mogelijke aandrijvingen, waarom is de keus gevallen op waterstof?
De aandrijving
De HM12, het voertuig, beschikt over een brandstofcel met een vermogen van slechts 1 kW (ongeveer 1.4 pk). De brandstofcel kan gezien worden als het hart van de auto. Hierin wordt waterstof omgezet in elektriciteit met als enige uitstoot water. De elektriciteit wordt gebruikt om de elektromotor te voeden die de HM12 aandrijft.
Efficiëntie
Het Hydromotive team neemt elk jaar deel aan de Shell Eco-marathon waarbij alles draait om zuinig rijden. Het is dus belangrijk om de hoogste efficiëntie te behalen, en zo ook van de brandstofcel. De 1 kW is ruim voldoende om de 140 kg wegende HM12 vooruit te bewegen. Wegens de lage weerstanden die deze wagen ondervindt is er tijdens de race namelijk gemiddeld slechts 220 Watt nodig. Door de elk jaar overgedragen ervaringen weten de studenten steeds betere resultaten uit de brandstofcel te halen.
Het doel is om het laagste verbruik per kilometer te behalen. Een verbruik van 1 op 692 km per liter is tot nu toe het beste resultaat. Hierbij is het verbruik van waterstof omgerekend naar benzine doormiddel van de energiewaardes. Met de verbeterpunten die momenteel worden toegebracht wordt er verwacht om dit verbruik te ruimschoots te overtreffen.
Waarom waterstof?
Er heerst momenteel een enorme ontwikkeling en zoektocht naar schone en duurzame alternatieve brandstoffen die de benzine en diesel langzaam kunnen gaan vervangen. Waterstof is een belangrijke speler in deze wereld. Waterstof dat met hernieuwbare energie is gemaakt, is volledig CO2-vrij. En als het gebruikt wordt voor de opwekking van elektriciteit, met een brandstofcel, dan is schoon water de enige emissie.
Het Hydromotive team doet mee met de ontwikkeling van waterstof en het rijden van de toekomst. “Snelle auto’s zijn leuk, maar uiteindelijk zal het later allemaal draaien om uitstoot en zuinigheid.” zegt Remco Schut, Marketingmanager van Hydromotive. Het team is altijd aan het kijken naar creatieve manieren om de hoogste efficiëntie te behalen uit alle aspecten van het voertuig. De ervaringen die worden opgedaan door de studenten kunnen in toekomst gebruikt worden in het bedrijfsleven. Dit zal bijvoorbeeld zijn door bij te dragen aan de verbetering van de actieradius van waterstof voertuigen, waardoor deze voor de consument nog aantrekkelijker worden.