Isuzu Motors Limited (Isuzu), Toyota Motor Corporation (Toyota), Hino Motors, Ltd. (Hino) en Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) hebben aangekondigd dat ze gezamenlijk licht- brandstofcel (FC) elektrische vrachtwagens voor de massamarkt. Hiermee willen ze bijdragen aan een waterstofmaatschappij, CO2 neutraliteit én een stijgende vraag naar waterstof.. De bedrijven zullen ook de introductie van elektrische FC-trucks op de markt promoten en alle toepassingen die er mee mogelijk zijn.
Toepassing
Lichte vrachtwagens worden vaak gebruikt voor distributie in supermarkten en gemakswinkels die het dagelijks leven van mensen ondersteunen. Ze zijn niet alleen uitgerust met koel- en vriesfuncties, maar moeten ook lange afstanden afleggen om meerdere leveringen op één dag uit te voeren. Ze moeten ook snel kunnen tanken.
Voor die toepassing leent een brandstofcelaandrijflijn (waarin waterstof met zuurstof tot water reageert en waarbij in dit proces energie vrijkomt) zich uitstekend.
CJPT zal verantwoordelijk zijn voor de planning van de gezamenlijk ontwikkelde lichte elektrische FC-trucks voor de massamarkt. De vier bedrijven zullen hun gecombineerde kennis - de vrachtwagentechnologie die Isuzu en Hino in de loop der jaren hebben verzameld, evenals de brandstofceltechnologie van Toyota - mobiliseren om producten te ontwikkelen die voldoen aan de prestaties en voorwaarden die vereist zijn voor lichte vrachtwagens. De marktintroductie wordt in 2023 verwacht. De partners zullen deze vrachtwagen inzetten op daadwerkelijke distributielocaties in de prefectuur Fukushima en sociale implementatieprojecten in Tokio.