Als onderdeel van het onderzoeksproject 'Bayernflotte' ontwikkelt MAN samen met Bosch, Faurecia en ZF een brandstofceltruck. De deelstaat Beieren financiert het voor € 8,5 miljoen.
De bedrijven BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics en Spedition Dettendorfer zullen het voertuig een jaar lang in de praktijk testen.
BEV en FCEV hand in hand
Bij de eerste presentatie van het prototype van een batterijelektrische truck onderstreepte MAN dat batterij- en waterstofelektrische aandrijflijnen technologisch hand in hand. De aandrijflijn met elektromotor is het uitgangspunt voor vrachtwagens, bussen en bestelwagens. MAN denkt dat in de toekomst als aanvulling waterstofbrandstofcellen kunnen worden toegepast voor vrachtwagens en bussen. Een groot deel van de zware batterijen kan dan worden vervangen door lichtere waterstoftanks en de brandstofcel.
Kosteneffectief
De truck met brandstofcel mag dan volgens de huidige stand van techniek een hogere actieradius hebben dan die met batterijen, maar de energiekosten van waterstof zijn in de prakt nog aanzienlijk hoger. Het energiekostenvoordeel van batterijelektrische trucks is volgens MAN de sleutel om over te schakelen naar elektrische trucks. Ter indicatie: de brandstof- of energiekosten vormen het grootste deel van de Total Cost of Ownership (TCO) van intensief gebruikte vrachtwagens.
Aandachtspunten
De ontwikkeling van een laadinfrastructur blijft volgens MAN een essentiële factor voor de transitie naar e-trucks. Politieke steun blijft onontbeerlijk.
Ook omdat volgens MAN groene waterstof in de nabije toekomst nog onvoldoende beschikbaar blijft en mogelijk eerst in zware industrie wordt toegepast verwacht MAN dat de waterstoftruck later relevant wordt dan BEV-trucks.