De energietransitie is in volle gang, maar er moet nog veel gebeuren. We vroegen aan drie producenten van innoverende producten wat er nog moet gebeuren om de vergroening te versnellen.
Interview met Arjan de Putter. Arjan is directeur van Fast Concepts en is waterstof-expert.
Arjan, zijn we op de goede weg met vergroening?
“Qua mobiliteit lopen we binnen Europa voorop en staan we vlak achter Noorwegen. Hier gaat de transitie sneller dan we voor mogelijkheid hielden. Maar als we kijken naar de productie van duurzame energie, dan zijn we het slechtste jongetje van de klas. Het elektriciteitsnetwerk heeft een bepaalde capaciteit en op de hele korte termijn lopen we het risico dat die capaciteit wordt overschreven. Vanuit de statistieken weten we dat de productie van stroom tegenovergesteld is aan de vraag en dat de meeste duurzame stroom wordt geproduceerd op momenten waarop de vraag het laagste is. Het gevolg zie je op meerdere plekken in Nederland. Bijvoorbeeld in de Achterhoek, waar geen zonnepanelen geplaatst meer worden omdat het netwerk vol zit.”
Wat hebben we nodig om de energietransitie goed te laten verlopen?
“Als we het ideaalplaatje maken van hoe de wereld er straks uit gaat zien, ontdekken we dat de faalkans nog groot is en er veel meer geld nodig is. We moeten daarom gaan durven om dingen te doen die misschien niet ideaal lijken, maar wel nodig zijn. Een voorbeeld is rijden op waterstof. Op papier is dat niet energie-efficiënt, maar heeft gebruikersgemak als voordeel: het is emissieloos en je actieradius is groter. Waterstof laat zich bovendien gemakkelijk opslaan en vervoeren. Een grootschalige overstap op rijden op waterstof jaagt bovendien de vraag aan. En als de vraag stijgt, wordt het aantrekkelijker om op grote schaal te produceren en wordt de businesscase beter.”
Fast Concepts is gespecialiseerd in elektrisch rijden. Is rijden op waterstof de toekomst?’
“Naast batterij elektrisch rijden heeft rijden op waterstof beslist toekomst. We zien namelijk de keerzijde van het rijden op een batterij. Wie onderweg moet bijladen, laadt onderweg niet volledig op en rijdt de batterij niet volledig leeg. Een groot deel van de batterij blijft zo onbenut, terwijl die batterij wél gemaakt moet worden en moet worden vervoerd. Als je vanuit LEAN naar dit concept kijkt, is er sprake van een verspilling. Momenteel is er te veel aandacht voor de actieradius van auto’s. Er wordt gedacht dat die groot moet zijn. Ik vind die gedachte riskant, omdat het de vraag naar grotere batterijen aanjaagt. Dat kan zorgen voor verspilling van grondstoffen, want voor dagelijks woon-werkverkeer is geen 100 kWh uur nodig. Als we kijken naar waterstof, dan zie ik kansen. Het proces van het maken van waterstof kan namelijk eindeloos worden herhaald. De productie vraagt om energie, maar om veel minder grondstoffen. En: alles wat je tankt, wordt benut. Ik denk daarom dat wij vooroplopen. Binnen de waterstofwereld is relatief weinig aandacht voor het vervoer, omdat de impact van verwarming veel groter is. Maar wat als alle vrachtwagens op waterstof zouden rijden? Kijk: dan wordt het een heel ander verhaal.”
Bron: Omexom