Bij een bezoek aan de Formule E-races in het weekend van 10/11 april in Rome hintte FIA-president Jean Todt op een toekomst van waterstof in de autosport. Dit meldt het autosportplatform Motorsport.
In de autosport zijn al stappen gezet met het milieuvriendelijker maken van de motoren: hybridemotoren zijn al jaren geleden ingevoerd, in 2014 begon de Formule E. Daar is intussen Extreme E aan toegevoegd en ook het Wereldkampioenschap Rallycross wordt in 2022 elektrisch.
Volgens Todt moet alle autosport naar nul uitstoot. Die uitstoot kan worden verlaagd door synthethische brandstoffen of e-fuels. De Formule 1 moet vanaf 2025 met e-fuels gaan rijden.
Daarnaast houdt de FIA de ontwikkeling rond waterstofaandrijflijnen goed in de gaten. Zo werken Red Bull en Oreca samen aan de ontwikkeling van een Le Mans-racewagen op waterstof. Mogelijk komt er in 2024 al een aparte klasse voor waterstof in deze legendarische 24 uurs race.
Ook voor de Formule 1 wordt gekeken naar waterstof, hoewel dat voor 2025 mogelijk nog te vroeg is. Todt hintte er in Rome op dat de FIA binnenkort misschien wel met een aankondiging komt over waterstof. "Het is een heel interessante ontwikkeling van technologie. Er zijn velen die er aan werken en de FIA gaat ook zijn bijdrage doen. We doen veel tests in onze laboratoria en zullen snel een aankondiging doen over waterstof."