UMS en Hymove starten samenwerking bouwmachines op waterstof

In de bouw gelden steeds strengere eisen aan uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Om projecten gegund te krijgen moeten bouwmaatschappijen aantonen dat ze deze uitstoot daadwerkelijk reduceren. Niet zo verwonderlijk dat de vraag naar bouwmachines op waterstof toeneemt. Urban Mobility Systems (UMS) en Hymove starten een samenwerking voor bouwmachines op waterstof.

Urban Mobility Systems (UMS), expert op het gebied van elektrificatie oplossingen, heeft diverse industriële oplossingen ontwikkeld door diesel bouwmachines om te bouwen naar batterij-elektrisch. De elektrificatie van de Doosan 30-tons graafmachine, de Knikmops en Manitou (verreiker) zijn een aantal succesvolle projecten. De oplossingen hebben zich in de praktijk ruimschoots bewezen en voldoen aan de gebruikerswensen voor kleinere en middelgrote bouwmachines. ‘Hiermee loopt UMS voor op de nieuwste technologie en daarbij verliezen we veiligheid en kwaliteit niet uit het oog’, zegt Lars Kool, CEO van UMS.

HyMove heeft zijn sporen verdiend met waterstofaggregaten voor uiteenlopende heavy duty toepassingen. Deze aggregaten zijn met groot succes toegepast in openbaar vervoer-bussen bij Keolis in Gelderland. ‘Met de gelijke betrouwbaarheid als dieselbussen en een wereldrecord in zuinigheid mogen wij bussen met HyMove-techniek de beste waterstofbussen ter wereld noemen. De samenwerking met UMS geeft HyMove de kans deze prestatie te herhalen met aandrijvingen van bouwmachines en aggregaten voor bouwplaatsen’, zegt Theo Hendriks CEO van HyMove.

Bij het elektrificeren van zware bouwmachines lopen batterijen tegen de grenzen van hun energie-inhoud aan. Bij toenemende energievraag zijn steeds grotere en zwaardere batterijpakketten nodig om de gebruiksduur van de machines op niveau te houden. Dit is waar waterstofaggregaten een oplossing bieden. Een waterstofaggregaat neemt de energie mee in de vorm van waterstofgas en zet deze aan boord van een brandstofcel om in elektriciteit. De grotere energiedichtheid van waterstofgas en de korte tanktijden verlengen daarmee de bedrijfstijd van grote bouwmachines en aggregaten op een wijze die met batterijen niet haalbaar is.

Rijkswaterstaat en de Waterschappen hebben de ambitie om in 2030 klimaatneutraal en circulair te zijn. Daardoor heeft de markt voor grote bouwmachines behoefte aan zero-emissie oplossingen die een langere gebruikstijd hebben dan met batterijen mogelijk is. UMS en HyMove willen deze lacune graag opvullen. Door waterstof aangedreven bouwmachines en waterstof aangedreven aggregaten te leveren, om het opladen van de bouwmachines in het veld mogelijk te maken, komt de zero-emissie bouwplaats steeds dichterbij. UMS en HyMove hebben besloten om de handen ineen te slaan en samen te werken aan dit doel. De gezamenlijke kennis en ervaring van deze twee partijen garanderen de beste functionaliteit, hoogste beschikbaarheid, meest milieuvriendelijke oplossing én grootst mogelijke klanttevredenheid.

Over de auteur

admin