Verduurzaming transportsector.

Dat de transportsector aan de vooravond van een revolutie staat, is wel duidelijk. Milieuzones doen hun toetreden en de planning voor de ontwikkeling van elektrische -en waterstof aangedreven vrachtwagens zit aardig vol. Waar gaan de fabrikanten de komende jaren de markt mee proberen te veroveren?

1. Tesla – Elektrische vrachtwagen
Afgelopen jaar heeft Tesla de volledig elektrische vrachtwagen voor het eerst gepresenteerd. Sinds de introductie zijn er al vele pre-orders geplaatst dor partijen als UPS, Budweiser en Pepsico. Tesla heeft de elektrische vrachtwagen inmiddels zelf al in gebruik genomen voor transport tussen de Gigafactory in Nevada en de fabriek in Fremont, een route van 415 kilometer lang. Volgens Tesla geen probleem, met een actieradius van 800 kilometer. Het is nog even afwachten of Tesla de beloofde specificaties waar kan maken. Naar verwachting gaat de elektrische vrachtwagen van Tesla $ 150.000 kosten.

2. Moederbedrijf Mercedes-Benz zet in op duurzaam transport. Daimler, het moederbedrijf van onder andere Mercedes-Benz, presenteerde recentelijk twee volledig elektrische vrachtwagens: de Freightliner eCascadia en de Freightliner eM2 106.

Waar de Ecascadia is bedoeld voor zwaar transport over lange afstanden, richt de eM2 106 zich juist op het middensegment. Het is de bedoeling dat de eerste dertig exemplaren dit jaar nog worden uitgeleverd aan de eerste klanten, zodat ze in de praktijk kunnen worden getest. Beide vrachtwagens hebben een actieradius van ongeveer 385 kilometer. De ervaring hebben ze al, aangezien dochterbedrijven FUSO en Mercedes-Benz al hun elektrische vrachtwagens in productie hebben genomen. Met de twee nieuwe volledig elektrische vrachtwagens heeft Daimler nu een optie voor elke vorm van transport in het modellengamma.

3. Ook Volvo komt met twee elektrische vrachtwagens
Recent heeft ook Volvo Trucks twee elektrische vrachtwagens onthuld, de FL Electric en de FE Electric. De FL Electric kan maximaal 300 kilometer rijden op een volle batterij, en komt in verschillende varianten op de markt. De FE Electric is bedoeld voor zwaarder transport en heeft een actieradius van maximaal 200 kilometer. Deze kan bijvoorbeeld worden ingezet als afvalwagen.

4. VDL en DAF gaan de samenwerking aan.
Ook de Nederlandse bedrijven DAF en VDL zijn de samenwerking aangegaan en ontwikkelde samen de DAF CF Electric VDL E-Power. De bedoeling is dat de elektrische vrachtwagen dit jaar nog wordt geleverd. De 40-tons vrachtwagen is bedoeld voor distributie in de binnensteden. DAF ontwikkelde de chassis en cabine, VDL leverde de volledig elektrische aandrijflijn. De elektromotor en batterijen van VDL zijn vrijwel gelijk aan die van hun elektrische bussen, die ze al eerder ontwikkeld hebben. De elektrische vrachtwagen beschikt over 210 kilowatt aan vermogen en een actieradius van ongeveer 100 kilometer.

5. MAN wint prijs op gebied duurzaam transport.
Vrachtwagenfabrikant MAN werkt aan de ontwikkeling van een volledig elektrische vrachtwagen, met de focus op stadslogistiek. In 2018 is MAN al begonnen met het testen van 9 exemplaren van de eTruck. Einde van dit jaar moet de serieproductie starten.

Recentelijk heeft de truckfabrikant de European Transport Award for Sustainability in ontvangst genomen, vanwege de inspanning op het gebied van duurzaam transport.

6. Thor Trucks doet ook mee.
Thor wie? De kleinere en wellicht onbekende start-up Thor Trucks heeft eind vorig jaar een prototype gepresenteerd: de ET-One. Tijdens de introductie trok het bedrijf veel media-aandacht, omdat hun elektrische vrachtwagen eerder op de markt zou moeten verschijnen dan de Tesla Semi. Of de ET-One het gaat winnen van de Tesla Semi moet nog blijken. Tesla heeft al duizenden preorders ontvangen, wat bij Thor Trucks nog niet het geval is. De ET-One met een prijskaart van ongeveer $ 150.000 krijgt een actieradius van ongeveer 160 kilometer, met een laadcapaciteit van 36.000 kilo.

7. Amerikaanse dieselmotoren leverancier Cummins gaat overstag.
Wie had dat ooit gedacht, dat het Amerikaanse merk Cummins zich in de strijd zou mengen. Cummins heeft zijn best gedaan om Tesla te stangen, door zijn prototype van een elektrische vrachtwagen net iets eerder te presenteren. De vrachtwagen, genaamd Aeos, is uitgerust met een 140 kilowattuur batterij en heeft een actieradius van ongeveer 160 kilometer. Door de 12 liter dieselmotor te vervangen door een elektrische aandrijflijn blijft het totale gewicht van de truck ongeveer gelijk. De actieradius kan worden vergroot door het plaatsen van extra batterijen.

8. Hyundai blijft inzetten op waterstof
Dat Hyundai al flink wat ervaring heeft opgedaan op het gebied van duurzame mobiliteit is wel duidelijk. Het innovatieve automerk investeert al sinds 1998 in de ontwikkeling van elektrische voertuigen met een brandstofcel. Nu wil Hyundai waterstof in de transportsector introduceren, in 2019 trekt het automerk het doen van zijn eerste emissievrije vrachtwagen op waterstof. Helaas is er nog weinig informatie bekend over de vrachtwagen.

9. Toyota is Hyundai net een stapje voor.
Waar ze bij Hyundai de elektrische vrachtwagen met een brandstofcel nog moeten onthullen, is het Japanse automerk zijn emissievrije vrachtwagen op waterstof al uitvoering aan het testen in de praktijk. De tests worden uitgevoerd rondom de havens van Los Angeles en Long Beach, waar de verschillende exemplaren al meer dan 16.000 testkilometers hebben gereden. Wanneer Toyota zijn vrachtwagen op waterstof in productie neemt, is helaas nog niet bekend.

10. Nikola Motor gooit hoge ogen met waterstoftruck.
Nikola Motor, een Amerikaans bedrijf van voertuigen zonder uitstoot, werkt aan meerdere trucks op waterstof. De eerste waterstoftruck krijgt een actieradius van maar liefst 1.900 kilometer. De Nikola One, zoals de eerste waterstoftruck van het merk heet, dankt zijn actieradius van een batterijpakket van 320 kilowattuur, en is uitgerust met zes elektromotoren. De zes elektromotoren leveren een totaal vermogen van 1000pk. Dankzij deze aandrijflijn kan de truck binnen 30 seconden een snelheid van 100 kilometer per uur bereiken. Nikola Motors hoopt de eerste vrachtwagens in 2020 te kunnen leveren. Naast de ontwikkeling van de Nikola One, zijn ze ook bezig met de ontwikkeling van de Nikola Two en de Nikola Tre, een vrachtwagen gebouwd voor de Europese markt, Azië en Australië. Productie moet in 2023 beginnen.  

11. Nederlands bedrijf Boonstra is er op tijd bij.
Om de lijst mee af te sluiten nog een stukje Hollands trots: Boonstra heeft namelijk in 2015 de 44 tons elektrische vrachtwagen in gebruik. Echter, door verschillende compilaties kon hij in 2017 pas in gebruik genomen worden. De elektrische vrachtwagen heeft een batterijpakket van 173 kilowattuur en een actieradius van 130 kilometer.

 

 

Tags

(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)
Ingediend door Edo Smit op