Herbert wikt, maar de markt beschikt

Afgelopen week publiceerden we op H2Rijders.nl een artikel over een patent dat Volkswagen samen met Kraftwerk heeft aangevraagd voor een nieuw type brandstofcel. De vinding zorgt voor een actieradius van 2.000 kilometer tegen een derde van de kosten en het derde van het gewicht van een batterijpakket.

De zwijgende meerderheid spreekt

Het bericht scoorde opvallend hoog in onze social media: de LinkedInpost is meer dan 400.000 keer bekeken, kreeg meer dan 4.250 likes en is meer dan 140 keer gedeeld. En de tellers lopen nog steeds.

Uit het feit dat dit bericht zo massaal bekeken is en dat er massaal op is gereageerd, leiden wij af dat er grote interesse is in auto’s op waterstof.

Remmen of gas geven?

Actie is reactie, dus uiteraard werd er ook flink op het artikel gereageerd, door mensen die het interessant vinden én door mensen die auto’s op waterstof een minder goed idee vinden.

Er zijn mensen die op de rem trappen, terwijl anderen juist gas willen geven.

Intussen is er iets gebeurd op het wereldtoneel dat niet door iedereen voorzien is. Rusland valt Oekraïne binnen en ineens gaan de energieprijzen door het dak.

De ontwikkeling van de waterstoftransitie heeft een enorme impuls gekregen na de Golfoorlog. Gaat de geschiedenis zich herhalen?

Technologische ontwikkelingen

Een consortium van Bosch en BMW ontwikkelt een vlakke waterstoftank, die op de plek van een batterijpakket past. Intussen wordt in Nederland opgemerkt dat er onderhand een goede infrastructuur van waterstoftankstations ontstaan is en dat er gewacht wordt op meer auto’s.

Het grote plaatje

Alle ‘remmers’ die worstelen met de efficiency van waterstof gaan we helemaal gelijk geven. En dan gaan we in één keer door naar het grote plaatje. We beschikken niet over een eindeloze voorraad grondstoffen (voor batterijen), we kampen met problemen met een elektriciteitsnetwerk dat de gestegen vraag en aanbod niet kan verwerken. Intussen is waterstof circulair, is waterstof is het meest voorkomende element op onze planeet en na verbruik wordt het weer water. Groene energie is onuitputtelijk voorhanden. En… er is een geopolitiek probleem.

Auto’s op (groene) waterstof zorgen voor het aanjagen van de vraag naar groene waterstof. Daarmee kan de productie opschalen en kan de prijs omlaag. Pas als waterstof goedkoop wordt, klopt het plaatje voor de transporteurs en voor de energie.

Tijd om door te pakken – het maatschappelijk belang

De merken Hyundai en Toyota hebben hun nek uitgestoken en laten zien over de langste adem te beschikken. De Duitse industrie komt laat (te laat?) op gang. BMW zet de eerste stappen met de X5, Mercedes heeft de handdoek in de ring geworpen. Volkswagen blijkt stilletjes zijn een gamechanger te ontwikkelen, maar communiceert alleen ‘batterijen’ naar de buitenwereld.

Herbert wikt, maar de markt beschikt

Topman Herbert Diess ligt onder vuur. Hij staat voor de ondankbare taak om dit wereldmerk door de transitie heen te loodsen. Daarbij wordt hij ernstig gehinderd door de miljardenboete voor de sjoemeldiesels. In zijn communicatie imiteert hij zijn grote voorbeeld Elon Musk. De vraag is of je als CEO iemand moet copiëren of dat je zelf de toon moet aangeven.

Het is een misvatting dat alleen de CEO de koers van een bedrijf bepaalt. In een marktgestuurde economie leidt een vraag tot aanbod.

En uit die meer dan 4.250 likes en meer dan 400.000 views leiden wij af dat er een degelijke vraag naar waterstofauto’s is.

Laten we Herbert een handje helpen!

Volkswagen heeft een gamechanger in handen. Voor de ontwikkeling is altijd geld nodig, veel geld.

Als Herbert kan aantonen dat er vraag in de markt is, krijgt hij makkelijker financiering voor de doorontwikkeling van deze brandstofcel voor elkaar. En tegelijkertijd zou de Duitse overheid (toevallig ook medeaandeelhouder van Volkswagen) eens kunnen nadenken of er subsidies kunnen worden verstrekt.

Daarom starten we een actie met hashtag  #herbiewwww. Herbie, wir wollen Wasserstoffwagen! Daarmee maak je zichtbaar dat je de ontwikkeling van een Volkswagen op waterstof een goed plan vindt. En daarmee help je niet alleen Herbert, maar versnel je ook de transitie naar emissieloze mobiliteit.

Als de actie aanslaat, organiseer ik vanuit H2rijders.nl een passend vervolg.

Tags

(advertentie)

Reacties

admin

Ja zeker doorontwikkeling, is ook heel belangrijk voor de transportsector.
Want de groene in de wereld willen ons laten geloven dat alles op batterijen kan, maar mensen die echt nadenken weten dat dit niet mogelijk is.
Dus JA waterstof doorontwikkeling en graag nog snel ook.

admin

Ja absoluut! VW kan een leidende rol hebben in de transitie van personenvervoer op waterstof. De VW groep is een van de grootste spelers wereldwijd. Als ze de handen ineen slaan met bijv. toeleverancier Bosch die al decennia lang onderdelen levert aan de automobielmarkt kunnen ze echt een verschil maken. Ook Hyundai en Toyota zijn heel hard op weg. Zo ontstaat er vanzelf meer kennis en gaan merken van elkaar afkijken wat het beste werkt. Zo was Tesla ook de pionier en de rest volgt. En niet te vergeten de zware industrie zoals vrachtverkeer, maar ook de maritieme tak en de luchtvaart zien steeds meer in dat waterstof de juiste weg te bewandelen is. Ook de gehele gasinfrastructuur in Nederland en België kan daarin een positieve bijdrage leveren. Als Nederland nog 2 kerncentrales bouwt kunnen die ook ten allen tijde rendabel zijn, want in de daluren produceren ze gewoon waterstof. Zelfde geldt voor windmolens die hun energie niet op het net kwijt kunnen. Die worden nu gewoon uitgeschakeld. Hoe efficiënt is dat?
Voertuigen op batterij zal zeker ook daarnaast kunnen blijven bestaan. Maar voor het grote plaatje zal waterstof de toekomst zijn. Ook als men kijkt naar de afhankelijkheid nu van olie en gas van het buitenland is dit zorgelijk. Met waterstof kan men praktisch in ieder land produceren wat ten goede komt voor de concurrentie dus prijs en ook meer spreiding dus stabielere import en export. Ook arme (3e wereld) landen kunnen mogelijk hun economie opkrikken doordat ze geologisch beter gelegen zijn dan noord West Europese landen waar zon en wind meer voorradig zijn. Ik zie alleen meer pluspunten.
Ik ben zeer blij verrast dat VW groep hierin stapt. Als ze het goed aanpakken is die dieselgate iets voor in de geschiedenisboeken.

(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op