Steven Tent over dewaterstofdealer.nl

Vanuit de Van der Linden Groep is er een website gelanceerd die gericht is op waterstofauto’s. Met dit platform willen de initiatiefnemers waterstofauto’s onder de aandacht brengen, er informatie en tips over geven en vertellen over de gebruiksmogelijkheden. En natuurlijk kun je er een nieuwe auto kopen.

De Van der Linden Groep is een van de overtuigde pioniers in Nederland op het gebied van waterstof. Rob Knop, directeur, investeert al sinds 2013 in waterstof, zowel financieel als op het gebied van kennis. Nu willen ze deze kennis delen via hun nieuwe website: de waterstofdealer.nl. We gingen hierover in gesprek met Steven Tent, Fleet Manager van de Van der Linden Groep.

Waarom zijn jullie dewaterstofdealer.nl gestart?

Wij zijn dewaterstofdealer.nl gestart omdat wij ons als de Van der Linden Groep zien als dé waterstofdealer van Nederland. We zijn Hyundai-dealer, en een van onze modellen is de Hyundai Nexo, een model dat rijdt op waterstof. dewaterstofdealer.nl is aan de ene kant een commercieel kanaal om het model onder de aandacht te brengen, maar ook een platform waar informatie, tips en gebruiksmogelijkheden van een waterstofauto wordt uitgelicht.

Wat voor tips zijn dat dan?

Tips om met een waterstofauto te rijden. In het algemeen, en of dat nou batterij elektrisch of op waterstof is, er is altijd twijfel, Want stel je voor dat ik zonder waterstof sta, hoe gaat dat dan, en waar moet ik dan tanken? Het is om een stukje onzekerheid weg te nemen. Dat is ook voor batterij elektrisch rijden: wat als je zonder stroom staat, wat dan? Om dat soort tips gaat het: waar kan ik tanken, hoe kan ik tanken, hoe snel gaat dat? – gebruikerstips eigenlijk.

Hoe gaat het momenteel met de ontwikkeling van de waterstofauto?

Aan het begin heb je altijd een periode waar onbekend nog onbemind is. Er komt steeds meer vraag naar verduurzaming vanuit de markt, ook op het gebied van mobiliteit. Dan komt waterstof natuurlijk steeds meer om de hoek kijken, en dan gaan steeds meer mensen op waterstof rijden. En hoe meer gebruikers, hoe meer kennis.

Groener en duurzamer dan waterstof is er op het moment niet. Je hebt in principe je eigen energiecentrale bij je, waar water in gaat en waar water uit gaat. Wat wil je nog meer?

Steven Tent - dewaterstofdealer.nl

Als mensen als tegenargument zeggen dat er nog beperkte mogelijkheden zijn, hoe reageer je daar dan op?

Iets dat nieuw is, heeft altijd weerstand – wat het ook zijn mag. Maar als je doorvraagt, blijkt de weerstand heel klein te zijn. Dan is het vaak iets waar op dat moment weinig kennis over is bij de mensen, dan kun je het probleem ombuigen en voor hen oplossen.

Bijvoorbeeld: wat is het rijbereik van een waterstofauto? Het idee leeft, dat dat 200-300 kilometer is. In praktijk is dat ruim 575 kilometer. Dus als je daar met de mensen over praat, en vertelt dat er nu natuurlijk niet heel veel tankstations zijn, dan kun je uitleggen dat je met die 575  kilometer altijd wel in de buurt van zo’n tankstation kunt komen. In principe hoef je niet zonder waterstof te staan.

Welke groepen mensen zijn nu begonnen met waterstof rijden?

Er zijn daar een aantal klantcategorieën in. De eerste zijn de Early-adopters, die altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.

En er zijn mensen die zo’n auto rijden omdat ze een groene en duurzame uitstraling willen hebben. Groener en duurzamer dan waterstof is er op het moment niet. Je hebt in principe je eigen energiecentrale bij je, waar water in gaat en waar water uit gaat. Wat wil je nog meer?

Hoelang gaat het dan nog duren dat er massaal op waterstof gereden wordt?

We merken dat er een lichte kentering in de markt gaande is, omdat waterstof steeds bekender wordt. Vragen over of dat al kan, en of het toekomstmuziek is, worden steeds minder gesteld. En dat proces komt steeds meer bij het publiek terecht. Ik denk dat als je meerdere modellen en andere prijsklassen krijgt, dat het dan ook breder opgepakt gaat worden.

Dit is weer in combinatie met het aantal tankstations, wat dan van belang is. Dat zie je ook bij elektrische auto’s: tot voor een jaar geleden hoefde je nooit in de rij te staan om op te laden, terwijl dat nu wel zo is. Er zijn natuurlijk aan de ene kant ondernemers die een tankstation willen beginnen maar er zijn geen auto’s. En mensen die een auto willen kopen, zeggen: er zijn geen tankstations. Het begint daar waar reeds tankstations zijn. Je moet eerst kunnen tanken om te kunnen rijden.

We zien een duidelijke snelle groei van het aantal tankstations in Nederland.

Wat is het grote voordeel van op waterstof rijden?

Het huidig wagenpark verbeterd maar is nog steeds vervuilend, door de uitstoot van CO2 en fijnstof. Als je dat aan wil pakken, is waterstof een van de beste manieren om dit te doen. Waterstof is ook nog eens een onuitputtelijke energiedrager, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen.

Hoe gaat het dan met de ontwikkeling van de productie van waterstof?

De schoonste vorm van waterstof is groene waterstof. dan komt er bij de productie van de waterstof ook geen CO2 vrij. En je ziet dat energiereuzen zoals Total en Shell investeren in de productie van groene waterstof.

Wat maakt jullie de waterstofdealer van Nederland?

Wij zijn al sinds 2013 actief met waterstof, we hebben geïnvesteerd in promotie, we hebben de juiste gereedschappen, meerdere ingerichte werkplaatsen en getraind en ervaren medewerkers. Daardoor hebben wij de meeste waterstofauto’s mogen leveren in Nederland. Wij hebben de kennis in huis en die delen via onze portal. Dat maakt dat wij trots zeggen: wij zijn dewaterstofdealer.nl!

Tags

(advertentie)
(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door Wouter Doeven op