Hoewel beleidsmakers en politici ons soms anders voorspiegelen, heeft waterstof voor personenauto’s zeker toekomst. 78% van onze volgers op LinkedIn heeft er uitgesproken dat een aandrijflijn op waterstof hun toekomstbeeld is.
Waterstof eerst naar industrie?
Omdat er op dit moment sprake is van efficiencyverliezen, moeten we zuinig zijn met waterstof. Daarom ‘mag’ waterstof alleen worden ingezet voor verwarming en industrie.
Dat is kort samengevat de teneur van wat als beleid wordt uitgedragen. Beleidsmakers stellen ook dat de hoeveelheid waterstof voor mobiliteit (personenauto’s, vrachtwagens) te verwaarlozen is bij wat nodig is voor andere grootschalige toepassingen.
Hoe zit het in de praktijk?
Vanachter een toetsenbord wat roepen is redelijk makkelijk. Maar wat als het jouw verantwoordelijkheid is als bestuurder om jouw organisatie of jouw gebied CO2-neutraal te maken? Wanneer stap je in? Een beetje ervaren bestuurder stapt niet als eerste in en laat een ander de kastanjes uit het vuur halen. Een ambitieuze bestuurder stapt als tweede in en op basis van best practices van een voorbeeldproject.
Dat kost tijd. En de klok tikt door. En zeker als je thuis bent in innovatiestrategieën, is het eigenlijk heel simpel: begin met wat voorhanden is, wat je vandaag nog kunt doen.
De personenauto als wegbereider
Elke tankstationexploitant zal het beamen: liever één waterstoftruck dan tien personenwagens op waterstof. Maar die trucks moeten nog komen, de productie komt nu pas op gang. Het aantal waterstoftankstations groeit nu ook.
De waterstofauto’s zijn intussen bezig met een tweede generatie, dat geldt voor zowel Toyota als Hyundai. Ze zijn gewoon beschikbaar en creëeren daarmee een eerste vraag naar (groene) waterstof.
Dankzij die personenwagens kan de hele waterstofketen stap voor stap opschalen. En bij gestegen volumes kan de prijs omlaag. Pas dan wordt rijden op waterstof interessant voor de logistieke sector. Als de transporteurs overstappen naar rijden op waterstof neemt de vraag nóg verder toe. En dan wordt waterstof haalbaar voor de industrie.
De lange termijn
Bovenstaande aanpak kent een lange doorlooptijd. Die tijd kan worden benut voor het verbeteren van het rendement op belangrijke onderdelen. Zo is Volkswagen samen met Kraftwerk bezig met het ontwikkelen van een brandstofcel met een flink hoger rendement (en flink lagere productiekosten).
Op tal van plekken in Europa (en andere delen van de wereld) wordt zwaar ingezet op de ontwikkeling van waterstoftoepassingen. En het aandeel groene waterstof loopt daarbij voor op de verwachtingen. Bestuurders van publieke organisaties die zich hier in willen verdiepen, raden we deelname aan onze studiereis aan.