1 takt motor op waterstof

Het wordt steeds duidelijker dat de verbrandingsmotor nog lang niet dood is. Het Spaanse INNengine komt met een bijzonder concept: 8 zuigers, 35 kilogrammen en voldoende vermogen. Ze werken sinds 2011 aan het idee en komen nu naar buiten met een concept dat de autoindustrie kan doen veranderen.

In onderstaande video laten we zien hoe de motor werkt. Hij wordt ingezet als om een batterij bij te laden. Die batterij drijft weer een elektromotor aan. De motor wordt gevoed met groene waterstof. Het resultaat: zero emissie, en een veel lager grondstoffen verbruik. Dat betekent ook dat de automobiel als geheel een stuk goedkoper kan worden geproduceerd.

https://www.youtube.com/watch?v=r5LfAZB0TtU
In deze video is de motor te zien, die is ingebouwd in een Mazda MX-5

INNEngine stelt dat sprake is van een zogenaamde 1-taktmotor (1 slag per verbrandingscyclus). Als brandstof kan waterstof of een synthetische brandstof worden gebruikt. Hoe de motor in detail werkt is in onderstaande video te zien.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=t3zzD3sp5zo

Wanneer op de weg?

INNengine heeft nu laten zien dat hun oplossing werkt. Ze zijn daarmee door de eerste fase van de EIC Accelerator heen. Dat is een Europese financiering voor dergelijke innovaties. Voordat deze motor in productie kan worden genomen moeten er nog een aantal stappen worden gezet en moet verdere financiering worden aangetrokken.

Kansrijk?

Het blok is compact, er zijn minder batterijen nodig, je kunt snel tanken, je kunt bijladen en het past allemaal in een Mazda MX-5. Je houdt daarnaast ook nog eens een heel laag zwaartepunt. Voertuigtechnisch gezien is dit reuze interessant. We zien weliswaar een aantal onderdelen die snel kunnen slijten (de assen rond de heuvelvormige 'krukas'), maar een revisie zal niemand de kop kosten. Eenvoud is het kenmerk van het ware.

Tags

(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)
Ingediend door admin op