Het Nieuw-Zeelandse Hiringa Energy en het in de VS gevestigde HYZON Motors Inc. hebben een "Heads of Agreement" ondertekend die Hiringa emissievrije zware vrachtwagens (HGV) emissievrije waterstof-brandstofceltechnologie kan leveren.
De zware brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV's) zullen naar verwachting vanaf begin 2021 in Nieuw-Zeeland zullen worden ingezet. Zoals we het persbericht lezen, kunnen ze in de toekomst ook naar Europa komen.
Hiringa wil in 2026 meer dan 1.500 FCEV's leveren. Hierdoor worden de technologiekosten verlaagd en een brede acceptatie van emissievrij zwaar transport ontketend.
De vrachtwagens zullen worden geleverd in verschillende configuraties met het stuur rechts en een bruto gecombineerde gewicht van meer dan 50 ton waaronder 8x4 en 6x4 bakwagens en trekkers met een rijafstand tot 500 km op waterstof.
De FCEV's combineren waterstof (opgeslagen aan boord van de vrachtwagen) en zuurstof (uit de lucht) om elektriciteit te maken om het voertuig van elektriciteit te voorzien. De enige uitlaatemissie is waterdamp. FCEV-vrachtwagens hebben het voordeel dat ze een elektrisch voertuig zijn, maar met een vergelijkbaar gewicht en vermogen als gewone dieselaangedreven vrachtwagens, en hebben een vergelijkbare tanktijd van ongeveer 15-20 minuten.
Hiringa Chief Technology Officer Dan Kahn merkte op:
“Dit is een spannende mijlpaal voor Hiringa Energy en onze partners. Het is het resultaat van meer dan drie jaar gedetailleerde planning en analyse in samenwerking met zware wagenparkbeheerders, de overheid en toonaangevende technologieleveranciers zoals HYZON Motors."
“De FCEV-vrachtwagenmarkt groeit snel, met een enorme vraag vanuit de VS en Europa."
HYZON Motors mede-oprichter Craig Knight geeft aan:
“HYZON is verheugd om met Hiringa samen te werken om het koolstofarm maken van commercieel transport in Nieuw-Zeeland te versnellen, dat zeer geschikt is voor een land dat bekend staat om zijn ongerepte omgeving."
“De inzet van de waterstofinfrastructuur van Hiringa zal Nieuw-Zeeland positioneren om een wereldleider te worden in de acceptatie van emissievrije technologie voor zware voertuigen, en we zijn verheugd een belangrijke rol te spelen in deze overgang.
“Deze Heads of Agreement met Hiringa sluit nauw aan bij de ondertekening van een overeenkomst voor HYZON om touringcars op waterstof-brandstofcellen te leveren aan de Christmas Creek-activiteiten van de West-Australische ijzerertsmijnwerker Fortescue Metals Group. We zijn verheugd om onze aanwezigheid in Australië en Nieuw-Zeeland snel te laten groeien en kijken ernaar uit om onze rol te spelen in het wereldwijde verhaal van decarbonisatie. "
Andrew Clennett, CEO van Hiringa, zei:
“Deze overeenkomst helpt bij het samenbrengen van een belangrijk stukje van de puzzel voor emissievrije toeleveringsketens en levert een opwindende oplossing op voor de intensieve zware vrachtsector, en vormt een aanvulling op de partnerschappen die we hebben opgebouwd met leiders in de transportsector. We kijken ernaar uit om met deze partners, hun klanten en andere belangrijke spelers in de zwaar transportsector samen te werken aan deze uitrol.
“Nieuw-Zeeland zal een van de eerste landen ter wereld zijn die een emissievrije nationale toeleveringsketen kan aanbieden. Met HYZON hebben we voertuigen met nieuwe technologie en een focus op absolute maximalisatie van efficiëntie en verlaging van operationele kosten. De ontwikkeling van deze volledig geïntegreerde oplossing in Nieuw-Zeeland is een uitstekend voorbeeld van het gezamenlijke leiderschap dat wordt getoond door de transport- en waterstofindustrie in dit land. "
De overeenkomst omvat een plan om de technologie in de zware vrachtwagenvloten van het land te introduceren, te beginnen met een initiële validatiefase, waarbij 20 vrachtwagens in 2021 worden ingezet en vanaf 2022 overgaan op grootschalige commerciële inzet.
De vrachtwagens zullen worden aangedreven door Hiringa's landelijke waterstoftanknetwerk op belangrijke partnerlocaties, zoals de bestaande brandstofstops van de Waitomo Group.
De netwerkuitbreiding begint in 2021 en wordt tegen 2022 uitgebreid tot acht stations op de Noord- en Zuid-eilanden als onderdeel van een fase 1-netwerkinfrastructuurplan, dat 100% van het Noordereiland en 82% van de zware vrachtroutes van het Zuidereiland bedient.
Door de uitbreiding van fase 2 wordt het netwerk tegen 2025 uitgebreid tot ten minste 24 stations, waarmee 95% van alle routes voor zware voertuigen in Nieuw-Zeeland wordt gedekt.