In ons land is Arnhem de stad die voorop loopt als het gaat om mobiliteit op waterstof. Verschillende organisaties in de regio ontwikkelen diensten en producten rondom waterstof. Met het H2-Drive project willen gemeente Arnhem en provincie Gelderland bijvoorbeeld meer dan 90 waterstof in en om Arnhem laten rijden. Maar er zijn nog meer projecten, het Arnhemse bedrijf HyMove ontwikkelt waterstofcellen voor toepassingen in het openbaar vervoer. Verschillende buslijnen in ons land rijden al op deze technologie.
‘Ons eerste doel is om het Nederlandse openbaar vervoer zoveel mogelijk te verduurzamen en daarbij samen met studenten van de HAN nieuwe kennis op te doen over rijden op waterstof. Nu richten we ons vooral nog op de ontwikkeling en inzet van waterstofbussen, zoals de twee die op dit moment voor passagiersvervoer op de Veluwe rijden. We gaan steeds een stap verder in het verduurzamen van ons openbaar vervoer.’ Verteld commercieel manager Jan van Beckhoven.
Eerste testen met waterstofbussen geslaagd.
In 2016 begon HyMove samen met vervoersmaatschappij Keolis met de inzet van één waterstofbus. In juni 2018 volgde een tweede exemplaar. Van Beckhoven: “Keolis zet deze voertuigen in op buslijnen in steden als Apeldoorn, Zwolle en Amersfoort. Per dag leggen ze tussen de 270 en 440 kilometer af. Dit is haalbaar, omdat onze waterstofbussen een actieradius van 460 kilometer hebben. In tegenstelling tot veel batterij-elektrische bussen is geen aanpassing van de dienstregeling nodig, omdat onze waterstofbussen een hoge actieradius en een korte tanktijd hebben. Dankzij de data uit alle ov-ritten weten we nu dat door het lage verbruik en de lage onderhoudskosten de gemiddelde kilometerkosten vergelijkbaar zijn met bussen op diesel of aardgas. Het grote verschil is dat onze waterstofbussen geen CO2 uitstoten en daarom een betere optie zijn voor mens en milieu.”.
Geen duurzame wereld zonder waterstof
Van Beckhoven is van mening dat je een duurzame wereld kunt schudden zonder waterstof.Er is geen andere bruikbare brandstof voor voertuigen die én emissieneutraal is én zorgt voor een grote actieradius. Een grote actieradius is belangrijk voor het openbaar vervoer, want bijvoorbeeld een bus moet op één tank lange afstanden kunnen rijden. Elektrische bussen kunnen alleen een kortere afstand afleggen en het duurt uren voordat ze weer volledig opgeladen zijn. Het tanken van waterstof duurt slechts enkele minuten. Waterstof is dan ook dé sleutel tot de energietransitie. Gelukkig merk ik dat steeds meer mensen zich hiervan bewust zijn, van politieke bestuurders tot aan de buschauffeurs van onze waterstofbussen. Het enthousiasme dat de chauffeurs over deze bussen hebben, werkt aanstekelijk en is mooi om te zien. We gaan ervoor dat straks het hele openbaar vervoer op waterstof rijdt!’ Aldus Van Beckhoven.