Ballard Power Systems en Chart Industries, Inc. hebben een succesvol een brandstofcel met vloeibare waterstof getest. In de test werd een Ballard FCmove™-HD brandstofcel gebruikt met het HLH2-brandstofsysteem van Chart voor voertuigen. Deze test werd uitgevoerd in de waterstoftestfaciliteit van Chart in Minnesota.
In reguliere brandstofcellen wordt gasvormige waterstof gebruikt. Het voordeel van het gebruik van vloeibare waterstof is dat het significant minder ruimte inneemt, waardoor de actieradius kan worden verdubbeld zonder dat er extra ruimte nodig is in de auto. Ook is er een vereenvoudigde tankinfrastructuur mogelijk voor zware mobiliteitstoepassingen zoals vrachtwagens, bussen, treinen van klasse 8 en marine. Dit bouwt voort op eerdere tests van Chart met vul-, houd- en verdampingtests van het HLH2-brandstofsysteem.
Deze succesvolle test zal worden gebruikt om toepassingen met groeimogelijkheden van vloeibare waterstof verder te onderzoeken. Dit gaat vooral om langeafstandskansen te vergroten voor bijvoorbeeld vrachtwagens, touringcars, off-road, spoor en scheepvaart. Tot nu toe zijn Ballard's FCmove™ en de vloeibare waterstoftanks van Chart die geschikt zouden zijn voor dergelijke toepassingen getest. Chart en Ballard gaan de komende maanden werken aan een manier om met vloeibare waterstof over openbare wegen te rijden te demonstreren.
Ballard Power Systems & Chart Industries, Inc.
Ballard wil brandstofcelkracht leveren voor een duurzame planeet. De emissievrije PEM-cellen maken elektrificatie van mobiliteit mogelijk, voor onder andere bussen, commerciële vrachtwagens, treinen, zeeschepen, personenauto’s en vorkheftrucks.
Chart is een onafhankelijke wereldwijde fabrikant van hoogtechnologische apparatuur voor meerdere toepassingen in de energie- en industriële gasmarkten. Ze zijn actief in de transitie naar schone energie en is leverancier op het gebied van onder meer vloeibaar aardgas, waterstof, biogas en CO2-afvang.